Accenture Concept van de Week – Media Injection: meten wat social media voor bedrijven opleveren

Social media is hot. Maar hoe moet je er mee om gaan als bedrijf? Het voelt nieuw, en de vraag rijst net als bij de opkomst van het internet: ‘waar gaat het heen’? Hoe krijg je grip op de vele terabytes aan informatie die dagelijks heen en weer schieten tussen social networkers? Wat is relevant, waar kun je als bedrijf je voordeel mee doen en kan dat structureel en strategisch?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met social media is de macht weer verder richting de klanten verschoven. speelt in op deze trend met intelligente systemen die bedrijven wereldwijd kunnen toepassen. Media Injection maakt de communicatie via social media meetbaar en analyseerbaar, zodat bedrijven zicht krijgen op de return of investment.De software is schaalbaar en dus voor organisaties en bedrijven wereldwijd toe te passen.

Alles meetbaar maken

Puur voor bedrijven is dat nieuw. Bestaande social media-analyses richten zich vooral op consumenten en beperken zich tot standaardelementen. Denk aan en de analysesoftware achter Facebook. Achmed Awad, een van de oprichters van Media Injection, meent: “Voor bedrijven is de collectie slimme software op dit gebied zeer beperkt. We vonden het te gek dat social media zo populair werden, maar verbaasden ons erover dat bedrijven hun investeringen op dat gebied handmatig moesten meten. Toen gingen we ons afvragen of we dat niet konden automatiseren, of het allemaal niet makkelijker kon. Het automatiseren van social media-campagnes, daar is het allemaal mee begonnen. We willen alles meetbaar maken.”

Awad vervolgt: “Wat Media Injection in de markt ziet, is dat bedrijven weinig hebben aan tools die zich specifiek richten op consumenten. Met ons strategisch dashboard, waarachter een slim stuk software schuilgaat, kunnen bedrijven hun klanten optimaal bedienen, ongeacht het type klanten dat het product gebruikt. Social media-strategieën worden meetbaar en beheersbaar.” Zo heeft Media Injection al werk geleverd voor bedrijven als Bol.com en Lotto. Promotiecampagnes zijn doorgemeten en inzichtelijk gemaakt met concrete statistieken aan de back-end, en ook zijn promotieacties geanalyseerd zodat duidelijk is welk bereik de acties hadden bij de doelgroep en hoe effectief de campagne was.

Inzicht in de buzz

Bij de Innovation Awards van dit jaar betitelde de jury Media Injection als een concept dat veel potentie heeft voor de social media-vraagstukken waarmee veel bedrijven worstelen. Jurylid Willem Sijthoff: “Media Injection biedt eenvoudig toepasbare oplossingen om op een zakelijke manier in te spelen op het gebruik van social media. Het concept geeft inzicht in de buzz over het bedrijf en het biedt een duidelijke workflow waarmee gericht kan worden gereageerd.”Kanttekening is dat Media Injection voor de muziek uitloopt, wat betekent dat niet elk bedrijf begrijpt wat het concept nu precies kan betekenen. Awad: “De uitdaging is om de markt open te breken. We moeten aantonen dat het allemaal werkt op basis van behaalde resultaten. Voordat we bedrijven grip op social media geven, moeten ze er eerst zelf mee aan de slag en ervan overtuigd raken dat het een nieuwe manier is om klanten te benaderen en business te genereren.”

Koers gezet voor de meest social media actieve landen

Door de schaalbare software kan Media Injection voor bedrijven over de hele wereld aan de slag. Omdat het stand-alone-software is, is die niet zozeer afhankelijk van een bedrijf, maar kan het ingezet worden op elke situatie binnen verschillende bedrijven. In China en Brazilië, bijvoorbeeld, twee landen met veel social media-gebruikers. Europese bedrijven zien kansen om daar met social media voet aan de grond te krijgen. Awad: “Daar willen we ze bij helpen. Verder willen we in Nederland ook voor andere branches met social media aan de slag. Bedrijven zijn bereid meer te betalen als hun advertenties meer effect sorteren. Wij kunnen bijvoorbeeld unieke dingen doen op Hyves, die andere bedrijven die social media analyseren niet kunnen, zoals de terugkoppeling van het bereik van advertenties. ” Wat Media Injection nu nog mist is naamsbekendheid, maar ik heb ik er alle vertrouwen in dat dat met de tijd wel bijdraait.

Media Injection was genomineerd in de categorie “Best Web Concept”. Bekijk het pitch filmpje hieronder:

-------------------------------------------------------
Accenture organiseerde dit jaar op 2 november de vierde editie van de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie – jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt – kunnen in 2011 weer meedoen aan de competitie. De organisatie krijgt elk jaar honderden nieuwe concepten binnen, wekelijks bespreken we er één op Molblog. Op vind je algemene informatie over deze wedstrijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie