Communicatieprofessionals dichten PR een steeds belangrijkere rol toe in hun communicatiestrategieën, en geloven dat waarde ervan groeit en belangrijker wordt. Toch handelt een groot gedeelte daar niet naar. Slechts 21% zegt een goed doordachte PR-strategie te hebben. 11% doet niets aan PR, terwijl 28% van de communicatieprofessionals een reactief PR-beleid voert en alleen beweegt als er wat op ze afkomt. In de overheids- en onderwijssector is dit nog een tandje ‘erger’, daar geeft de helft van de ondervraagden aan een reactief beleid te hanteren.
Die opvallende cijfers komen naar voren uit een onderzoek van communicatiebureau Marcommit, dat in samenwerking met Markteffect uitgebreid onderzoek deed naar ontwikkelingen in communicatie en PR. Aan het online onderzoek namen 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals deel uit verschillende sectoren. De functieniveaus en organisatiegroottes waren divers.
Inzet van PR-middelen
Marcommit liet in het onderzoek ook analyseren welke PR-technieken het meest gebruikt worden en wat de gangbare manier van zaken is. De respondenten is daarvoor gevraagd om aan te geven welke PR-middelen zij inzettenom hun organisatie op een positieve manier in de media te krijgen. Ze mochten hierbij meerdere opties aangeven.
De middelen zijn evenredig verdeeld: een derde van de respondenten (27%) zet voornamelijk in op persberichten, een derde (34%) probeert in te haken op het nieuws door expertreacties te geven, een derde (33%) blogt of schrijft artikelen voor vakbladen en andere externe publicaties en een derde (30%) probeert proactief interviews te regelen met belangrijke media voor hun woordvoerders.
Persberichten in de toekomst
Persberichten zijn een vast onderdeel van PR-campagnes. Op de vraag of ze nog wel nut hebben of zullen verdwijnen, zijn de reacties verdeeld. Een derde (32%) is het hier (helemaal) mee oneens en ziet nog wel degelijke de waarde in van persberichten. 30% geeft daarentegen aan dat de levensloop van de persberichten aan zijn eind is gekomen. Professionals in de bouw zijn hier het stelligst in. De helft van de marketing- en communicatiespecialisten in deze sector denken dat persberichten in de toekomst gaan verdwijnen.
Liever offline of online scoren?
Ook de verdeling tussen offline en online publicaties is bevraagd. Tegenwoordig blijven mensen via (apps van) nieuwssites en mediaplatformen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Een belangrijke vraag is dus ook of de marketing- en communicatiespecialisten nog steeds blijer worden van een offline publicatie dan van online aandacht.
De meningen zijn hier verdeeld. 21% van de respondenten wordt gelukkiger van een online publicatie. 35% wordt nog steeds blijer van een offline publicatie. Zo geven de specialisten in de transport- en logistieke sector elkaar nog steeds een high five bij een publicatie in traditionele media. Daar wordt maar liefst 60 procent blijer van een offline publicatie dan van een online publicatie. 44% van de respondenten geeft aan geen duidelijke voorkeur te hebben.