Sir Martin Sorrells WPP maakte vanochtend de jaarcijfers 2017 bekend. De netto omzet, die men nu 'revenue less pass-through costs' noemt steeg wel licht, met 1,4 procent naar omgerekend 14,8 miljard euro. Probleem voor het Britse concern is dat er geen organische groei is. Het inkomen daalde met 0,9 procent. Op de beurs kreeg WPP ook een tik: de aandelenkoers daalde 12 procent.
Drie oorzaken
Sorrell noemde 2017 dan ook 'geen mooi jaar', zonder organische groei en ook de operationele marge en winst stegen niet. De topman noemde in een toelichtting een aantal oorzaken: 'De langetermijnimpact van de technologische disruptie, de kortetermijnfocus bij zero-based budgetters (waarbij de bureaubudgetten worden teruggeschroefd naar nul) en de activiteiten van investeerders en private equity fondsen die de markt ook kritischer tegen het licht houden.
Die drie oorzaken zijn volgens Sorrell nog belangrijker dan de heerschappij van Google en Facebook in de online advertentiemarkt, of de opkomst van de consultancybedrijven (lees daarover de blog van Philip Kok).
Slechtste jaar in decennium
Sorrell was in aiugustus al somber bij de halfjaarcijfers van WPP en sprak toen van het slechtste jaar van de communicatieholding in een decennium. Met name de FMCG-concerns die hun marketingbudgetten inkrompen, zaten WPP dwars. Later in het jaar stelde hij de groei voor 2017 al bij naar nul.
De Brit kijkt naar een andere structuur van de wirwar aan bureaus in zijn netwerk, omdat de samenwerking met marketeers verandert. Het laatste bewijs daarvan is de samenvoeging van de beroemde PR-labels Burson-Marsteller en Cohn & Wolfe naar Burson Cohn & Wolfe (BCW), afgelopen week.
Verwachting 2018
Ook 2018 is WPP matig begonnen met nul inkomensgroei en een dalende netto-omzet van 1,2 procent. De geluiden blijven somber voor het hele jaar: opnieuw geen groei voor WPP.