Overslaan en naar de inhoud gaan

De Grote Marketing Enquete 2017: marketing op een omslagpunt

Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Marketeers hebben hoge verwachtingen van het bereik van branded content op Facebook, Instagram en Twitter. Ruim 70 procent van de marketeers heeft bezuinigd op media-inzet. Dit blijkt uit de Grote Marketing Enquête van Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Dit onderzoek wordt jaarlijks gedaan onder Nederlandse marketeers. DVJ Insights ondervroeg 198 marketingprofessionals over hun budget, doelstellingen en het succes van hun inspanningen. Bij een derde van de marketeers groeit het marketingbudget in 2018, ten opzichte van 27,5 procent in 2017. De tijd van het grote bezuinigen lijkt voorbij: dit jaar bezuinigde 27,5 procent van de marketeers nog, terwijl in 2018 nog maar 12,7 procent verwacht te snijden.

De meeste marketeers hebben bezuinigd op media-inzet (70 procent), gevolgd door creatie (40 procent) en personeel (36 procent). Als het gaat om bereik, hebben marketeers groot vertrouwen in sociale media. 30,7 procent geeft aan hoge verwachtingen te hebben van branded content op Facebook, Instagram en Twitter en 27,5 procent noemt het bereik van conversaties op deze platforms. Tv (15,9 procent) en de eigen website (14,3 procent) volgen op afstand.

Marketeers worden afgerekend op harde KPI’s, omzet en sales leads & prospects staan bovenaan (41,8 procent en 31,2 procent). De onderzoekers keken ook naar het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven en wat blijkt: succesvolle bedrijven richten hun aandacht op omzet, marktaandeel en de waarde van het merk. Bedrijven die slechter dan de concurrentie presteren kijken naar de KPI’s loyaliteit, merkbekendheid en klanttevredenheid.

Elsbeth Eilander, chef Tijdschrift voor Marketing: ‘Uit het onderzoek blijkt dat marketing zich op een omslagpunt bevindt. Marketing wordt steeds meer gedreven door technologie en data en dat vraagt om nieuwe skills. Marketeers hebben moeite met deze tussenfase.’

De focus van marketeers ligt op de klant en op data. Op de vraag welke marketingvaardigheden belangrijker worden de komende drie jaar worden klantbeleving (customer experience), datadriven en de klant als middelpunt (customer centricity) veruit het vaakst genoemd (respectievelijk 54 procent, 52,4 procent en 49,7 procent), gevolgd door merkpositionering, ontwikkeling van merkcontent en merkstrategie.

Lees hier meer  over de Grote Marketing Enquête (premium).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in