Het biermerk Jupiler wordt tijdelijk omgedoopt tot ’Belgium’. Met die tijdelijke naam wil brouwerij AB Inbev laten zien dat het bedrijf het Belgisch elftal steunt tijdens het WK in Rusland.
Nederlands tintje
Reclamebureau TCC (The Communication Company) bedacht de tijdelijke naamsverandering in nauw overleg met AB Inbev. In de Belgische krant De Standaard zegt directeur Cees Faes van TCC dat hij ‘heel voorzichtig’ tewerk is gegaan. ‘Jupiler is een ijzersterk merk, dat jarenlang is opgebouwd. De naamsverandering is een heel sterk signaal om te laten zien dat we achter de Rode Duivels staan.’
Verwarring
De actie zorgde een paar dagen geleden voor wat verwarring. Ineens was het logo van Jupiler verdwenen van de gevel van de brouwerij in het Luikse Jupille. AB Inbev meldde dat het bedrijf 'iets aan het voorbereiden' was en dat dit tijdens een persconferentie duidelijk zou worden. Eén van de meest gehoorde speculaties was dat het merk Jupiler zou verdwijnen. Dat was onwaarschijnlijk, want het is één van de meest verkochte bieren in België.
Dinsdag blijkt dat het gaat om een pr-stunt. Vanaf dit moment verdwijnt Jupiler en zal het Belgium-bier in alle winkelschappen in België verkocht worden. De actie duurt vijf maanden.
'We zijn allemaal Belg'
Jean-Jacques Velkeniers van AB InBev vertelt dat de campagne gaat over saamhorigheid: 'Tijdens het WK verenigen we ons allemaal voor een hoger doel. Het maakt niet uit wie je bent, waarin je gelooft, waar je vandaan komt. Tijdens de FIFA Wereldbeker 2018 zijn we allemaal Belg. Met Jupiler capteren we dat gevoel en veranderen onze eigen naam in Belgium. Dit is meer dan een campagne, dit is een beweging voor Belgische trots en de Rode Duivels in het bijzonder. Zo realiseren we de meest verregaande supporterscampagne ooit.'
Jupiler is al 20 jaar sponsor van het Belgisch voetbalteam de Rode Duivels. Bij de campagne horen ook materiaal voor horeca, en gadgets met de hashtag #WEAREBELGIUM en een tv-reclame. De commercial is gemaakt door Nederlandse makers (Billy Pols als regisseur, Jeroen Hofman als fotograaf).
Keuze voor Engels
AB Inbev werkt sinds enkele jaren al samen met TCC. Zo bedacht het Nederlandse bedrijf een campagne voor het alcoholvrije Jupiler 0.0 en de actie ‘Don’t drink & drive’.
Faes (TCC) vertelt De Standaard dat hij in principe alle campagnes in twee talen uitvoert: Vlaams en Waals. Dit keer kiest het bureau bewust voor de Engelse naam ‘Belgium’, terwijl dat bij sommige mensen gevoelig ligt. Faes: 'Er is een term nodig die alles verbindt. als je kiest voor de twee talen, dan laat je dat los. Je kunt als land verdeeld zijn, maar als het nationale team speelt, dan heeft dat een verbroederend effect.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!