Als global head of marketing heeft Marjan Straathof Dept zien uitgroeien tot een global agency dat actief is in meer dan dertig landen. Ze is een van de sprekers tijdens de Masterclass Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus waar ze vertelt over het huidige bureaulandschap en over de (marketing)sleutels die hebben geleid tot het succes van Dept.
‘Ik moest terugdenken aan DDA, waar ik zeven jaar geleden voor werkte. Toen was digitaal over de bühne brengen een van de grote speerpunten, terwijl dat nu niet meer echt een vraag is. Nu gaat het er veel meer om dat je alle vormen van digitale marketing aan elkaar knoopt. Het is bijzonder om te zien dat het Nederlandse bureaus gelukt is om internationaal door te breken, daar ben ik trots op als ik terugkijk.
Nu is het zaak om te kijken naar alle mogelijkheden die erbij komen dankzij alle technologische innovaties. Een mooie ontwikkeling daarbinnen is Web3 en alles wat daaromheen gebeurt. Zo hebben we voor H&M een digitale showroom ontwikkeld in de metaverse, waarin klanten kunnen rondlopen, kleding kunnen passen, waarin kortom alles is meegenomen voor een complete customer experience. Dat gaat heel wat verder dan het ontwikkelen van een website en een campagne.
Zo organiseerde Dept ook voor het eerst een eigen festival in de metaverse. Ook hierbij moet je zorgen dat het geen stunt wordt, maar iets dat bijdraagt aan de totale experience. Dat is echt interessant om over na te denken.’
Als global head of marketing van Dept heb je het merk echt op de kaart gezet, hoe pak je zoiets aan?
‘Je kunt als agency niet zonder award winnende projecten en ook niet zonder blije klanten. Als er geen bewijs is van de projecten die je doet, blijft er niet veel over om te laten zien. In wezen gaat het erom dat je de basis op orde hebt. Een goede website waarop je die bewijslast laat zien. Je cases op orde hebben, de awards winnen en continu in de pers aanwezig zijn.
Daarnaast is het een kwestie van teamwork. Ik heb letterlijk 3.500 mensen om me heen die voorbeelden stellen bij klanten, goed naar die klanten luisteren en continu openstaan voor wat er gebeurt op marketinggebied. Wat mij ook heeft geholpen en waar Dept uniek in is: alle agencies die zich aansluiten doen allemaal iets heel erg goed. Kijk bijvoorbeeld naar Studio Dumbar/Dept, dat is al 45 jaar een begrip. Ze blijven innoveren en durven, bouwen stapje voor stapje verder aan hun eigen merk. Met het Demo Festival bijvoorbeeld, dat een voorbeeld is in de designwereld.
Als je dan kijkt naar Basic/Dept, één van onze teams in de VS, dan zie je dat ze het daar weer heel anders aanpakken. Ze werken over veel grotere afstanden, spelen veel in op wat er gebeurt op cultureel en muzikaal gebied, en laten zien hoe je ook daar een merk bouwt. Zo zijn er telkens nieuwe agencies die zorgen voor nieuwe ervaringen. Dat helpt enorm.. Niet stilstaan, maar continu bijschaven en veranderen om voorop te blijven lopen.’
Hoe zorg je ervoor dat je intern alle neuzen dezelfde kant op krijgt?
‘Binnen de wereld van de agencies is dat een beetje een illusie, ik weet niet of dat ooit gaat lukken. Liever focus ik op wat ertoe doet en dat iedereen het beste doet om impact te maken. Het gevaar is juist dat als je alle neuzen dezelfde kant op probeert te krijgen, je in eindeloze discussies verzandt met ladingen post-its op de muur.
Beter is het om ons overkoepelende verhaal duidelijk neer te zetten en ruimte over te laten voor lokale teams in de lokale markten, van Zwitserland tot Australië tot Argentinië en alles ertussen. Het werkt om alles een beetje los te laten, om mensen de ruimte te geven. Dat geeft energie. Je ziet dat het dan veel meer gaat leven en dat je opeens een heleboel ambassadeurs hebt die verhalen vertellen op de manier die bij hun past. Op deze manier, brengen we mensen bij elkaar en nemen we iedereen mee.’
Hoe versterk je een merk en hoe voer je dat door in de communicatie?
‘Door continu kleine stappen te maken. Dan kom je het verst. De afgelopen zes jaar heb ik gezien dat je niet over één nacht ijs moet gaan. De wereld verandert snel, maar dat wil niet zeggen dat je je verhaal net zo snel moet veranderen. Zoom liever uit en houd vast aan je boodschap. En blijf herhalen, dat is heel belangrijk. Karakter tonen, dat helpt ook. Zelf deden we dat bijvoorbeeld met Dept Festival, wat de prijs voor beste Brand Event heeft binnengesleept. Het heeft ons geholpen ons merk neer te zetten op een manier waardoor we er zelf energie van krijgen, samen met onze klanten.
Tot slot is investeren in tijd en mensen heel belangrijk. Er is heel veel te doen, je wil overal zijn, daarvoor zijn veel handjes nodig. En probeer ook ruimte te geven aan de mensen om je heen. Zo hebben onze stagiaires ons TikTok-account helemaal opgetuigd en start er deze week een BeReal pilot. Zoiets laten gaan en vertrouwen op de mensen om je heen helpt ook om samen een merk te bouwen.’
Tot besluit: waarom is het van belang om een duidelijk boegbeeld te hebben voor je organisatie en PR?
‘Een duidelijk boegbeeld is heel goed voor je herkenbaarheid. Onze ceo Dimi Albers gaat dat heel gemakkelijk af. Hij is goed in het vertellen van ons verhaal en blijft dat continu herhalen. Het helpt als je een persoon hebt die er echt staat, die weet wat hij moet zeggen, op alle grote podia staat, in jury’s plaatsneemt en een netwerk opbouwt. Daarom adviseer ik iedereen te investeren in een duidelijk boegbeeld, en daar ook tijd in te investeren.’
Marjan Straathof is een van de sprekers tijdens de Adformatie Masterclass Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus op 11 november in Amsterdam. Tijdens de dag doen deelnemers inzichten op over:
- Ontwikkelingen en kansen in de markt
- Doelstellingen en groeistrategie
- Positionering en merkverhaal
- Communicatiestrategie en thought leadership
Claim de laatste tickets hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!