In februari 2014 heeft een Poolse onderneming het beeldmerk John Lemon in Europa laten registreren voor verschillende soorten frisdranken. Ter promotie van de frisdranken werd duidelijk de associatie met de op 8 december 1980 in New York vermoorde Beatles John Lennon gemaakt. En soms ging men zelfs verder dan associëren.
John Lennon als merknaam
Yoko Ono, de weduwe van John, liet in 2016 de naam John Lennon inschrijven als merknaam voor onder andere frisdranken. Vervolgens sprak zij de Polen aan op hun gedrag. Dat is uiteindelijk uitgemond in een overeenkomst tussen partijen. Daarbij wordt afgesproken dat het Poolse bedrijf voor 1 november 2017 het merk zal rebranden. Zo zullen zij zorgen voor voldoende afstand, zodat er geen inbreuk meer zal worden gepleegd op het merk John Lennon.
De rebranding naar ‘On Lemon’ is echter naar het oordeel van Yoko onvoldoende. Vooral ook omdat daar ‘John is on’ aan wordt toegevoegd. Bovendien wordt ook na de afgesproken datum nog op veel plaatsen de naam John Lemon gebruikt. Ook blijken er nog flesjes frisdrank met die naam verhandeld te worden.
Kort Geding
Uiteindelijk heeft de voorzieningenrechter in Den Haag de Polen op 7 augustus 2018 tot de orde geroepen. Zij dienden binnen 24 uur onder dwangsom iedere inbreuk te staken voor zowel ‘on lemon’ als ‘john lemon’ voor frisdrank. Verder zijn zij veroordeeld om hun professionele afnemers op de hoogte te stellen van het vonnis. En ook moeten zij op hun website www.onlemon.pl gedurende 3 maanden melding maken van de veroordeling.
Als je nu naar die website gaat ontbreekt deze verklaring evenwel geheel. Dit ondanks de dwangsom die daarop staat van € 1.000 per dag. Verder is ook nog altijd de website www.john-lemon.pl in de lucht en deze linkt gewoon door www.onlemon.pl.
Het lijkt er dus op dat deze zaak nog een vervolg krijgt.
Deze bijdrage verscheen eerder op de website van Frans Blanchard Creative Industry Legal & Business Services
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!