Gratis wifi, we zijn er gek op. In de stad, als je even staat te wachten in een winkel. Of je zit in een koffietentje en je wilt een appje sturen, dan is het verrekte handig dat je gebruik kunt maken van de gratis wifi.
Voor retailers is het eveneens ideaal, want wifi levert interessante data. Door het wifi-signaal van mobiele devices te tracken, ontvangt de retailer locatiegegevens van bezoekers èn voorbijgangers. Dit geeft hem inzicht in het aantal mensen dat de winkel passeert en de winkel bezoekt en hoe lang ze in welk deel van de winkel zijn.
De meeste mensen weten niet dat dit gebeurt. En wisten ze het wel, dan zouden ze het er hoogst waarschijnlijk niet mee eens zijn. Dit omdat ze wifi tracking zouden ervaren als een inbreuk op de privacy. De aanbieders van wifi hotspots verzamelen namelijk ook zogeheten MAC-adressen, unieke identificatienummers die telefoons koppelen aan de eigenaar.
Ongevraagd en onwetend
Winkeliers die klanten volgen op de winkelvloer, geven hun klanten meestal niet door dat ze dit doen. En dat zouden ze wel moeten doen, oordeelt nu het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens moeten mensen op de hoogte zijn van het verzamelen van persoonsgegevens, zodat ze er ook nee tegen kunnen zeggen.
Wilbert Tomesen, vicevoorzitter van het CBP: 'Mensen komen ongevraagd en onwetend in bestanden waaruit bijvoorbeeld valt af te leiden waar zij zich bevonden en wat hun winkelgedrag is.'
Mag wifi tracking dan helemaal niet? Jazeker, toch wel. Het aantal wifi-signalen in de drukte van winkelstraten mag per uur worden gemeten. Maar de bewaartermijn van deze gegevens wordt beperkt tot maximaal 48 uur. Bovendien krijgen de gegevens een hashtag die niet terug gerekend kan worden naar de oorspronkelijke code.
Ook geen wifi tracking in IOS8
Niet alleen het CBP, ook de bouwers van smartphones houden zich met wifi tracking bezig. Sinds de uitrol van iOS 8 is Apple bezig om het probleem te tacklen. In het verleden werden iphones getrackt aan de hand van het HELLO commando dat de iPhone uitzendt om wifi netwerken te identificeren, met daarin het mac-adres van de telefoon.
De release van iOS 8 heeft dit veranderd. Tegenwoordig heeft Apple een technologie in de telefoon standaard de functie mac-swapping aan staan. Dit is een technologie die het (voorheen unieke) mac-adres constant wisselt, zodat het voor bedrijven niet meer mogelijk is om het aantal bezoekers of de verblijftijd te meten.
Wie helemaal niet via wifi wil worden gevolgd, kan dit signaal natuurlijk ook uitzetten. Slechts weinig mensen nemen echter die moeite. Voor het tracken van mobiele apparaten wordt overigens niet alleen het wifi-signaal, maar bijvoorbeeld ook bluetooth-signalen gebruikt.
Wat kan er nog wel? Beacons
Ook bij Bluetooth-tracking geeft de klant zijn anonimiteit prijs, maar dat gebeurt vooraf èn met zijn uitdrukkelijke toestemming. Je installeert namelijk altijd eerst een app op de smartphone die de ontvangen bluetooth signalen 'begrijpt' en via de app de juiste gegevens, bijvoorbeeld een aanbieding, uit de cloud op je smartphone tovert.
Zo kunnen iBeacons die via het Lightcurb beacon platform zijn geconfigureerd pas informatie zenden aan consumenten als zij de Lightcurb app hebben gedownload. Lightcurb zendt dus alleen informatie naar consumenten die daar toestemming voor hebben gegeven door de app te downloaden. Ditzelfde geldt ook voor de aangesloten partners zoals 100% Lokaal dat sinds deze week actief is in Tilburg.
Door middel van het opt-in systeem stemmen consumenten vooraf in met het toesturen van commerciële berichten. Die opt-in geldt voor alle vormen van communicatie. Verder maakt het platform gebruik van de Amerikaanse CANSPAM wetgeving, wat wil zeggen dat data alleen gebruikt wordt om content te matchen en niet om data vast te houden en te verkopen.
De straal waarbinnen een iBeacon kan zenden is een stuk kleiner dan een wifi punt. Voordeel hiervan is dat de verzamelde gegevens erg nauwkeurig zijn en de app gebruikers verzekerd van relevante content. De iBeacon technologie koppelt details over locatie en positie en er wordt kennis opgebouwd uit data die verbonden is aan een exacte locatie.
Betere diensten
IBeacons zenden alleen een signaal uit; de smartphone combineert de data uit de cloud met het signaal en zorgt voor een relevante content match. Vervolgens kan de Lightcurb manager op het online platform analyseren wat de iBeacons in combinatie met de passerende smarthpones hebben gedaan en zo op de hoogte blijven van de omvang en samenstelling van het klantverkeer.
Niet alleen de retailers doen hier voordeel mee, het draagt ook bij aan de user experience van de consument. Als hij daartoe toestemming heeft gegeven, zullen de app en beacons een verrijkte winkelervaring bieden. Geen gedoe over privacy, want de consument wordt niet gevolgd, maar krijgt betere locatie gebaseerde diensten via de smartphone.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!