Een frisse, moderne, mobile-first retailer. Zo wil Wehkamp zich vanaf nu neerzetten. De zojuist gepubliceerde campagne volgt uit een nieuwe merkstrategie, die onderdeel is van die grotere transformatie. Dit is de eerste commercial:
Borsten
Het concept, dat Wehkamp samen met ACHTUNG!mcgarrybowen heeft ontwikkeld, is gevat in de slogan ‘Het beste in jou. Laat maar komen’. Wehkamp: ‘We willen alle vrouwen van Nederland laten voelen dat ons merk naast hen staat, in iedere fase van haar leven. Vrouw worden is een transitie. Een weg die vol zit met fysieke en mentale transformaties. Borsten krijgen of je eerste baan, moeder worden, ziek zijn, de menopauze; Wehkamp is er in al deze fases voor de vrouw.’
Mentaliteitsmerk
‘Er zijn voor de vrouw’, geeft Wehkamp vervolgens gestalte door haar op een voetstuk te plaatsen. Wehkamp: ‘We bieden het juiste assortiment met de beste service, we brengen ze met andere vrouwen in contact en we maken maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar.’ De belangrijkste verandering in de positionering van het merk is dan ook dat het van functioneel naar emotioneel gaat. Joost van Hilten, Chief Marketing & Product Officer bij Wehkamp: ‘We gaan naar een mentaliteitsmerk. We willen de klant raken en een relatie met haar opbouwen.’
Puber en verleidster
Bovenstaande commercial is vanaf 22 maart op televisie te zien. Wehkamp spreekt van ‘een ode aan de vrouw in alle aspecten van haar leven; als puber, verleidster, moeder, survivor, powervrouw en oma’. De commercial moet dienen als kick-off van een langlopende geïntegreerde campagne. Naast film, bioscoop en online video worden er ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet.
Wehkamp: ‘Daarnaast wordt de campagne door het jaar heen doorvertaald in always-on digital, content en activaties, seasonal campaigns en introductie van nieuwe categorieën. Dit alles gebeurt in nauwe co-creatie tussen Wehkamp, creatief bureau Achtung!mcgarrybowen en diverse andere partners.’
Credits
Opdrachtgever: Wehkamp
Verantwoordelijk klant: Joost van Hilten, Carolien de Rooi, Hilda Hiemstra, Damla Kartal, Carole Voigt
Creatie: ACHTUNG!mcgarrybowen & Wehkamp
Concept: Mark Muller, Kika Douglas, Sam Souen, Hilda Hiemstra
Strategie: Nine de Knecht, Boris Nihom
Account: Lieke de Klein, Annabelle Klop
Agency Producer: Nikki Haighton, Souraya El-Far
Design & Identity: Christian Mezofi (Director), Miles Sale
Film
Productiemaatschappij: Cake Film
Director: Nina Aaldering
Producer: Anne van Kuijk
Music: Sizzer
Geluidsstudio: Soundcircus
Edit: Amber Hooijmans
Grading: Joppo, De Grot
Post: Storm Post productions
Fotografie
Productiemaatschappij: Halal
Producer: Francine van der Lee
Fotograaf: Lotte van Raalte
Overall
Stylist: Richard Schreefel, Judith Rasenberg
Visagie: Danine Zwets
Casting: Roos van Veen
Media
Bureau: Vizeum
Strategie: Evert Bronkhorst
Account: Marcia Bruns
Begrijp dat dit mooi is om te maken en dat een bureau liever dit maakt en aan de klant verkoopt, dan iets wat echt bij de doelgroep past.
Nu begrijpen we ook allemaal de dalende lijn van wat ooit de grootste retailer van NL was. Vermoed dat die lijn niet omhoog zal gaan, een klant gelooft deze campagne niet namelijk. Staat veel te ver af van de echte Wehkamp doelgroep. Nog steeds modaal, veel voor weinig groep.
En omdat je nu roept dat je de vrouw centraal zet en dat mooi in beeld brengt wil niet zeggen dat het ook zo is. Roepen en doen, daar zit verschil in. :-) Ze verkopen nog steeds dezelfde dingen op dezelfde manier, wat zijn nu de unieke usp's van Wehkamp die mij als vrouw laat kiezen voor Wehkamp en bv niet voor Zalando?
Kom op mensen, het gaat er toch om waar ik dat kleding stuk of whatever zo goedkoop en snel mogelijk kan krijgen. Als webshop ben je geen merk, je bent een doorgeefluik. Nou niet net doen alsof je een high end merk bent hoor! ;-)
Kortom mooi gemaakt, mag ook met zo'n bureau en dat geld. Alleen kan je op deze campagne elk willekeurig logo van een kleding merk op plakken lijkt.