De techindustrie staat bekend om zo hard mogelijk groeien om een zo groot mogelijk marktaandeel vergaren. De concurrentie voorblijven door een zo goed mogelijk product of dienst aan te bieden, ontwikkeld door steeds meer getalenteerde medewerkers die gelokt worden met hoge salarissen. Veel techbedrijven verkiezen groei boven winstgevendheid; die komt wel als de markt veroverd is. Jarenlang verlies lijden is geen probleem dankzij de diepe zakken van investeerders, die hun aandelen steeds meer waard zien worden.
Althans, tot even geleden. Want kijkend naar de aandelenkoers van de afgelopen twaalf maanden, zijn de aandelen van veel techbedrijven enkele tot tientallen procenten in waarde gedaald. Beleggers zijn steeds minder tevreden over de financiële resultaten én verwachtingen van techreuzen, die last hebben van productiebeperkingen, nieuwe privacyregels en prijsverhogingen in de productie en logistiek. En sinds kort ook van de oorlog in Oekraïne en de torenhoge inflatie in onder meer Europa en de Verenigde Staten.
Snijden in marketingbudget en personeel ontslaan
Door de combinatie van allerlei negatieve factoren moeten steeds meer techbedrijven maatregelen nemen die pakweg anderhalf jaar geleden ondenkbaar waren. Een winstwaarschuwing afgeven, snijden in het marketingbudget, een personeelsstop instellen en zelfs personeel ontslaan. Alleen al in de afgelopen tien dagen communiceerden grote bedrijven als Snap (Snapchat), Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp), Twitter, Uber en Gorillas dergelijke veranderingen.
Van Klarna tot Gorillas
'We worden sterk beïnvloed door de buitenwereld. Toen we in de herfst onze doelen voor 2022 opstelden, was het een hele andere wereld dan die van vandaag', zei de ceo van koop-nu-betaal-later-dienst Klarna toen hij deze week tien procent van zijn werknemers ontsloeg. Klarna neemt noodgedwongen afscheid van zo'n 650 medewerkers om zich meer te focussen op zijn kernactiviteiten. Onlangs ontsloeg het Engelse online-evenementenplatform Hopin al 138 medewerkers. Vorige week moest het veelbelovende Zweedse healthtechbedrijf Kry honderd personeelsleden ontslaan.
Flitsbezorger Gorillas - dat dankzij groeikapitaal dure marketingcampagnes voert in onder meer Nederland - kondigde gisteren aan dat de helft van zijn personeel op het hoofdkantoor in Berlijn moet vertrekken. Dat komt neer op 320 medewerkers. Gorillas zegt dat het op de kosten moet letten en veel concurrentie ondervindt en vertrekt daarom ook uit landen die te weinig opleveren, waaronder België. De flitsbezorger blijft wel in Nederland actief, dat een belangrijke bijdrage levert aan de omzet.
Netflix ontsloeg deze maand 150 medewerkers (2 procent van zijn personeelsbestand) omdat de dienst langzamer groeit en meer abonnees zag vertrekken dan dat er nieuwe kwamen.
Personeelsstop ingevoerd
Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, voerde onlangs een personeelsstop in. Naar verluidt voor de rest van het jaar. Meta realiseerde onlangs de laagste omzetgroei in tien jaar tijd, waarop ceo Mark Zuckerberg bekendmaakte dat zijn bedrijf miljarden euro's minder gaat uitgeven. Onder andere aan de ontwikkeling van zijn metaverse, maar dus ook door op de personeelskosten te letten.
Ook Twitter heeft deze maand een personeelsstop ingevoerd, onder andere om winstgevender te worden. En Snap - van Snapchat - kondigde deze week aan dat het de rest van dit jaar veel minder personeel gaat aannemen omdat het zijn financiële verwachtingen voor het tweede kwartaal heeft moeten verlagen. Ceo Evan Spiegel noemt onder meer de inflatie, oorlog in Oekraïne, stijgende rente en productiebeperkingen van hardware als redenen. De aandeelhouders reageerden ontstemd: de koers van het Snapchat-aandeel zakte ruim dertig procent op één dag.
En cryptohandelsplatform Coinbase, dat zijn medewerkersbestand dit jaar wilde verdrievoudigen, meldde medio mei dat het terugkomt op zijn groeiplannen. Dat is nodig vanwege de huidige marktomstandigheden, verklaarde de chief operating officer. Het aandeel van Coinbase is sinds dit kalenderjaar al met zeventig procent gedaald omdat het platform tegenvallende financiële cijfers rapporteert.
War on talent
Dat grote techbedrijven een personeelsstop inlassen of zelfs medewerkers ontslaan is opvallend te noemen omdat er vooral gesproken wordt over een war on talent. Veel kleine en grote bedrijven hebben in Westerse landen grote moeite om openstaande vacatures in te vullen. Zo zeggen Nederlandse media-ceo's dat de war on talent zeer hoog op hun agenda staat, meldt branchevereniging DDA een oplopend tekort aan talent en lanceert Randstad een nieuwe campagne om uitzendkrachten te werven. Techbedrijven leken ook altijd om personeel verlegen te zitten, maar een groeiend aantal merken verandert dus radicaal van strategie.