Onlangs kwamen vijfenzeventig creatieven samen in Amsterdam om met de rebranding van Europa aan de slag te gaan. Wat een fantastisch mooie uitdaging om een schizofreen merk als Europa te mogen herpositioneren of rebranden.
Maar ik heb vooral een hoop vragen na het lezen van het desbetreffende gastblog. Hoe zag de briefing eruit? Wat was de kern van de opdracht? Is het probleem duidelijk? Wat is de merkpersoonlijkheid van Europa? Is er iemand die hier een antwoord op heeft kunnen of durven geven? En wie was de opdrachtgever? Wie is eigenlijk de merkeigenaar van het merk Europa?
Goes is Goes
Ik heb om eerlijk te zijn geen antwoord op bovenstaande vragen en er moet echt wel iets gebeuren voor ik dit durf toe te geven. Weten de Europese leiders zelf überhaupt wel waar Europa voor staat en wat Europa de Europeanen en de rest van de wereld te bieden heeft? Is er een onderscheidende positionering en overtuigende propositie voor Europa?
Elke stad en streek in Nederland heeft er wel eentje ('Goes is Goes' is bijvoorbeeld lekker duidelijk), maar wat belooft Europa ons nu eigenlijk? Als we zien dat Macron en Merkel het niet met elkaar eens zijn over de koers van Europa, dat we nog volop in de Brexit zitten, dat we nog altijd steggelen met Griekenland over de terugbetaling en dat Italië niet weet wat het met Europa aan moet dan is het toch volstrekt onmogelijk om een sterk merk van Europa te maken.
Trump
Als Europa kunnen we daadwerkelijk iets leren van de ‘marketinglessen’ van Donald Trump. Hij wil Amerika weer groots maken - een claim die overigens al eerder door Ronald Reagan en Bill Clinton is gebruikt – en onderstreept dat telkens opnieuw in woorden en in daden. Alles draait bij Trump namelijk om het belang van Amerika, een land dat overigens uit 50 staten bestaat die vaak net zo eigenwijs zijn als de lidstaten van Europa.
Het nakomen van zijn belofte maakte hij afgelopen weekend wederom duidelijk toen hij weigerde de slotverklaring van de G7 te tekenen omdat het niet in het belang van Amerika was. Hij heeft zijn kiezers namelijk een belofte gemaakt en wekt de indruk deze belofte ook na te zullen komen. Dat is een eenduidige, consistente boodschap en daarmee de basis voor een sterk merk. Een merk dat niet alleen vele fans, maar ook vele vijanden heeft, net als elk ander sterk merk. Maar liever een merk dat polariseert dan een schizofreen merk waarvan niemand weet waar het voor staat en waar niemand echt fan van kan worden.
Julian Stevense is oprichter van Inzicht | Brand & Business Consultancy
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!