Sabine Bijleveld was zeven jaar chief operations officer van Publicis Nederland en de laatste 2,5 jaar daarnaast managing director van Compasso, toen zij Publicis Nederland verliet.
Dat was in oktober vorig jaar. Na 20 jaar in de bureauwereld gewerkt te hebben, nam Bijleveld een 'agendaloze tijd' en daarin rijpte het idee voor Unburden Collective, vertelt zij.
'In de reclamebranche zag ik vaak hetzelfde: een ondernemer, ceo of managing director wil zich kunnen concentreren op de business in plaats van op interne zaken. Tegelijkertijd wil hij dat het werk dat gemaakt wordt van dezelfde kwaliteit blijft of liefst nog beter wordt en dat er continu gebouwd wordt en aandacht wordt besteed aan klantrelaties. In een veranderende arbeidsmarkt en een instabiele economie is dat soms al lastig genoeg. Intussen moeten die interne zaken wel geregeld worden. Van personeelsaangelegenheden tot juridische zaken en van financiële rapportages tot efficiënte werkprocessen. Die zaken kosten tijd en hebben aandacht nodig, maar ze zijn vaak niet de grootste hobby van de ondernemer, ceo of managing director. Begrijpelijk, omdat dat niet zijn passie is.'
Laat daar nu precies de passie liggen van het collectief van experts dat samen Unburden Collective is begonnen, met als doel de ondernemer/ceo/md letterlijk te 'ontzorgen' waar het om de interne organisatie gaat, zodat hij - of zij - zich kan richten op de business. Unburden doet dit op de deelgebieden operations, people, legal, finance, IT en advice, als team en op basis van een abonnement.
Het team bestaat uit vakspecialisten met meer dan 10 jaar ervaring, 'praktische slimme bouwers met doorleefde ervaring', die zichzelf 'doenkers' noemen. Bijleveld: 'We zorgen voor de juiste basis en begeleiden medewerkers on the job om meer kennis en ervaring op te doen. Zodat wij maar tijdelijk nodig zijn en de organisatie binnen afzienbare tijd weer op eigen benen staat.'