De juiste mensen op het juiste moment bereiken, daar draait het om bij webmarketing. 'Intelligente' klantenwebsites zijn in dit kader een uitkomst bij het tracken van een bepaalde doelgroep. Met behulp van klanten-profielen die zijn gemaakt op basis van de informatie die door de klant is opgevraagd, zijn deze websites in staat om de consument direct aan te spreken in zijn wensen. One to one marketing in optima forma dus.
Zo'n gepersonaliseerde website kan verschillende vormen aannemen. Bijvoor-beeld die van een doorklikprofiel-databasesysteem, waarbij de con-sument aan de hand van zogeheten redirect pagina's wordt gevolgd in zijn zoekgedrag. Een andere vorm is het klantgestuurde extranet, een website die speciaal bedoeld is om bepaalde klanten alleenrecht of voorkeursrecht te geven op informatie en bestelfaciliteiten. Zoiets werkt waarschijnlijk beter dan een algemeen incentive programma voor alle klanten. Want het heeft ten-slotte weinig zin om klanten die al frequent buyers zijn te verleiden om nóg vaker iets te kopen of om grootverbruikers aan te sporen op nóg grotere schaal in te kopen.
Bedrijven die echt kaas hebben gegeten van maatgesneden e-commerce gebruiken dan ook een combinatie van leeftijd, frequentie, inhoud en andere factoren om hun verschillende doelgroepen te bereiken. Dat doen ze zowel door het observeren van surfgedrag als door het stellen van persoonlijke en/of schriftelijke vragen. Welke methode wordt gebruikt, hangt mede af van het betreffende product.
admap, okt. 2000
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!