Vier mooie activatie momenten voor 2012, inhaken of niet?

Het jaar 2012 kent weer meer interessantere activatie momenten dan die in de laatste 5 jaar zijn geweest; dichtbij huis, gering tijdsverschil en evenementen die niet elk jaar plaats vinden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

EK 2012 Polen/Oekraïne (8 Juni t/m 1 Juli 2012)
Met stip op één uiteraard de Europese Kampioenschappen voetbal in Polen en Oekraïne dit jaar. Anderhalf jaar geleden gaf ik in een interview bij een regionale omroep al aan dat het domein Oranje zeer interessant is voor merken en bedrijven om relaties te activeren, dit zou aankomende zomer alleen maar meer worden. Rondom het WK 2010 in Afrika waren er meer dan 150 inhaakacties van nationale merken, collega-blogger hield ze allemaal in de gaten op haar .

Uit onderzoek in 2010, door Trendbox en BNR nieuwsradio geïnitieerd door TBWA\BEC, bleek dat 30% van de Nederlandse consumenten al mee hadden gedaan met een WK Promotie en/of inhaakactie tijdens het WK en dat 41% van de Nederlandse bevolking haar agenda aanpassen op het WK.

Met deze twee gegevens alleen al, staat de consument open om geactiveerd te worden door een merk. Wel is de loting commercieel gezien nadelig uitgevallen voor Nederlandse bedrijven, nu de groepswedstrijden in Oekraïne worden afgewerkt is de afstand om het te bezoeken minder aantrekkelijk, maar dit weerhoudt bedrijven er niet van om te proberen de maximale aandacht op zich te gaan vestigen.

"Ondertussen als ik dit zo schrijf heb ik nu al zin in dit evenement"

Olympische Spelen London (27 juli t/m 12 augustus)
Als de totale oranjegekte is afgelopen start niet veel later de Olympische zomerspelen in Londen, een evenement met international allure. In minder dan 6 uur ben je, in het door de Britse overheid totaal gefinancierde, Olympisch dorp van Londen. Het merk Heineken zal zijn Holland Heineken Huis weer hebben staan en Rexona zal ook wel weer van zich laten horen. Er zijn een stuk minder activaties dan tijdens het EK voetbal, dit geeft merken de kans om zich te profileren en in te haken op dit toch geweldige evenement.

Floriade (5 april t/m 7 oktober 2012)
Voor veel bedrijven en marketeers minder bekend en vaak pas actueel als het april is en zodra de deuren zijn geopend, het podium geeft voldoende raakvlakken voor merken en organisatie. De is een tienjaarlijkse Wereld Tuinbouw Expo die wel bezocht wordt door ruim twee miljoen mensen uit binnen- en buitenland, 2 miljoen! Niet gek voor een evenement om op in te haken, weliswaar verdeeld over 6 maanden maar mogelijkheden genoeg lijkt mij als je kijkt naar de inhoud dat ingaat op; duurzaamheid, cultuur en natuur.

Wereldkampioenschappen wielrennen 2012 (15 t/m 23 september 2012)
Limburg kreeg op 23 september 2009 in Lugano de voorkeur boven Genua (Italië), Hooglede (België) en Sotsji (Rusland) en daarmee is er nog een topevenement in het wieler-minded Nederland erbij voor 2012. Rabobank eist ongetwijfeld de hoofdrol op, maar genoeg ruimte over voor anderen. Het WK is voor het eerst verspreid over 2 weekenden in Zuid-Limburg, dus langer activeren.

Inhaken of niet, met deze evenementen in het vooruitzicht ziet het jaar er al een stuk leuker uit dan 2011. Iedereen een succesvol en gezond 2012 en dat je mensen op de juiste manier weet te activeren!

">Bas de Zeeuw /

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie