Rutger Tuit: YouTube is tv, social, zoeken en shoppen

YouTube is tv, social, search en shoppingplatform in één. Merken zijn succesvol met echte 360 gradencampagnes op het multiformat-platform.

Op YouTube komen makers, kijkers en merken samen in een multi-format platform. Rutger Tuit, lid van het management team van Google Benelux: ‘We zijn een platform waar allerlei makers, van muzikanten en podcasters tot influencers en documentairemakers, hun publiek kunnen bereiken op de manier die het beste past bij hun boodschap. We bieden deze creators de mogelijkheid om uiteenlopende contentvormen te gebruiken, zoals YouTube Shorts, livestreams en langere video’s. Shorts, onze korte video’s, krijgen dagelijks wereldwijd meer dan 70 miljard views. Mensen hechten dus waarde aan compacte, snelle content, maar ook aan langere video’s die diepgang geven. Makers kunnen hierdoor experimenteren met de formats die het beste werken voor hun specifieke doelgroep.’

Belangrijk economisch platform

YouTube biedt makers ook verschillende verdienmodellen. Tuit: ‘We hebben een partnerprogramma waarmee ze inkomsten kunnen genereren. Naast inkomsten uit advertenties kunnen ze via ons platform ook merchandise verkopen en financiering van fans ontvangen. Een onderzoek dat we een aantal jaar geleden hebben laten uitvoeren, wees uit dat YouTube een bijdrage van 165 miljoen euro leverde aan het Nederlandse BBP en zo’n 7700 banen creëerde. Deze impact maakt ons zelfs groter dan de Nederlandse filmindustrie, en benadrukt dat we een belangrijk economisch platform zijn voor creators en bedrijven.”

Het publiek is heel internationaal, voegt Tuit eraan toe. ‘Makers kunnen hun passie delen met de hele wereld. Maar liefst 80 procent van de kijktijd naar Nederlandse creators komt van buiten Nederland. Met de tools die we bieden, kan iedereen zijn talent en boodschap delen, ongeacht de contentvorm die ze gebruiken.’

Geliefd, zeker bij Gen Z

Naast flexibiliteit in contentvormen is ook toegankelijkheid een belangrijk kenmerk van YouTube. YouTube is op veel verschillende apparaten en in meerdere formaten te zien. ‘We willen het kijkers zo makkelijk mogelijk maken om content te vinden die ze aanspreekt, op elk device dat ze gebruiken. Of je nu via je smartphone, tv, tablet, gameconsole of zelfs een voice assistant kijkt, YouTube is altijd binnen handbereik. In Nederland keek de gemiddelde persoon in mei 2024 dagelijks meer dan 50 minuten naar YouTube. Voor Gen Z is YouTube zelfs de meest gemiste app als die zou verdwijnen, wat onze relevantie onder jonge generaties benadrukt.’

Multi-format maakt ons platform aantrekkelijk voor creators én merken

De dynamiek tussen creators en kijkers maakt YouTube ook tot een belangrijk platform voor merken. ‘Merken kunnen YouTube op verschillende manieren inzetten: als tv-kanaal, digitaal platform, zoekmachine of zelfs als shoppingplatform’, zegt Tuit. ‘Zo bereiken ze een enorme hoeveelheid kijkers. Alleen al op het grote scherm (Connected TV) hebben we in Nederland 5,5 miljoen maandelijkse kijkers, terwijl dit op alle schermen oploopt tot 13 miljoen kijkers. Volgens onderzoek van Kantar geeft 60% van de YouTube CTV-kijkers in Nederland de voorkeur aan YouTube boven lineaire tv.’

YouTube biedt daarnaast waardevolle data voor merkcampagnes, vertelt Tuit. ‘De helft van onze Nederlandse kijkers zegt bijvoorbeeld dat YouTube ze inspireert bij aankoopbeslissingen, wat ons onderscheidt van veel andere platforms. Wij zijn de plek waar consumenten productinformatie kunnen vinden, inspiratie kunnen opdoen, en zelfs tot aankoop kunnen overgaan. Voor merken biedt dit enorme kansen om relevant te blijven, omdat ze via YouTube zowel de kracht van video als onze community kunnen benutten.’

Echte 360 gradencampagnes

YouTube is hoofdsponsor van MarketingLive en de Effie Awards. Tuit legt uit waarom hij dit belangrijk vindt: ‘De Effies zijn een waardering voor creativiteit en effectiviteit, en dat sluit naadloos aan op wat wij op YouTube nastreven. We geloven dat effectieve reclame goed is voor iedereen: kijkers, makers én merken. YouTube speelt daarin een belangrijke rol.’

‘En hoewel we een goed alternatief zijn en mee kunnen in de mix van een televisie-, digitale of social campagne, bieden we als geen ander platform de mogelijkheid voor echte 360 gradencampagnes. Merken kunnen gebruikmaken van intent data van Google Search, interessegebieden, de kracht van video en onze community. Om het maximale uit YouTube te halen, moeten merken het bijna als een standalone platform benaderen. We zien mooie voorbeelden van merken in Nederland die dat succesvol doen, en dat juist die keuze een diepere verbinding met het publiek creëert.’

‘Wie benieuwd is naar voorbeelden van deze strategie, moet zeker onze sessie ‘Unseen is unsold’ op MarketingLive bijwonen. Daar zullen mijn collega’s Pia Ghosh en Caio Franch dieper ingaan op de kracht van YouTube voor merkzichtbaarheid. Ze laten zien hoe je als merk optimaal gebruik kunt maken van YouTube om echt op te vallen in een overvolle markt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →