Bij mij is dat het kanaal van Cliff van Dear Modern. Cliff komt van origine uit Singapore, en vanuit zijn huiskamer studiootje in London maakt hij videos met als doel feng shui voor iedereen toegankelijk te maken. Hij doet dat met 3D geprinte mini meubeltjes. Die schuift hij dan heen en weer, en het eindresultaat is een interieur waar alles in balans is en waar je weet waar de money corner is voor voorspoed en rijkdom. Ik weet bijna zeker dat niemand van mijn vrienden naar Cliff kijkt. En ik lijk weer totaal niet op de andere kijkers van Cliff. Een bloemlezing uit de comment section laat zien dat zijn publiek over de hele wereld zit - studenten die met z'n drieën op een kamer wonen tot mensen die een heel huis verbouwen. Dat vindt ik nou het mooie aan YouTube - YouTube is er voor iedereen, en voor iedereen is er iets op YouTube.
Iemand anders die hier symbool voor staat is Nikkie de Jager. Beter bekend als NikkieTutorials. Die begon in 2008 op haar zolderkamertje met het uploaden van een make up filmpje. Dat deed ze eerst met een beetje hakkelig Engels, met tegenlicht, en een gekke camerahoek. Inmiddels heeft ze zichzelf foutloos Engels geleerd, een volwaardige studio in haar huis gebouwd, en heeft zij met de power of make up de wereld veroverd.
Dit heeft ze allemaal zelf gedaan. Er was géén casting director of televisie baas, die haar in een kans heeft gegeven in een programma. Er was géén via via lijntje, waardoor ze bij TV terecht kwam. Nee, door haar talent, en ontwapenendheid en ondernemersdrang heeft zij eigenhandig een miljoenen publiek opgebouwd. Ze heeft zelfs in 2021 een televizierring gewonnen voor beste presentatrice. Ik weet zeker dat dat 10 jaar geleden nooit mogelijk geweest. Godzijdank is dat nu anders, zodat iederéén een kans heeft. Op YouTube, kan iedereen met een camera, een goed idee en een internetverbinding een publiek bereiken.
Dit kan omdat YouTube een open platform is. Open betekent - geen landsgrenzen, geen beperking op zendtijd - van short form tot uur+, in elk mogelijk genre. Nikkie is trouwens niet de enige, in Nederland alleen al zijn er 120 kanalen met meer dan een miljoen abonnees.
Dit is waar je in investeert als adverteerder: in self made, authentieke talent dat een relevant publiek aanspreken, soms klein - zoals mensen die geobsedeerd zijn met interior design, en soms wereldwijd - mensen die make up kopen. Als we aan klanten vragen - wat maakt voor jullie YouTube bijzonder, en de laatste tijd krijgen we steeds vaker één antwoord - IEDEREEN zit op YouTube, en YouTube is voor iedereen: van Gen Z tot hun opa's en oma's, voor liefhebbers van de franse chanson tot reggaeton, voor Rotterdammers en voor Amsterdammers. YouTube is de mainstream.
Het lijkt voor de handliggend, dat we iedereen bereiken, maar eigenlijk is het best bijzonder. Dit geldt namelijk niet voor kranten, dat geldt niet voor andere sociale media, en het geldt ook niet meer voor TV. De vraag is niet zozeer of je iemand kan bereiken op YouTube, maar of je iemand wil bereiken.
Marijn Poeschmann
Country Manager YouTube Benelux
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!