Door Rutger Tuit, Head of Brands & Marketing Partners bij YouTube
Ze doen dit op verschillende apparaten, variërend van mobiele telefoons en laptops tot de tv in de woonkamer. Ook kijken ze naar diverse soorten content waaronder korte video's op YouTube Shorts, video’s van hun favoriete creators en livestreams. YouTube is de nummer één videodienst waar Nederlanders het meest van houden. Uit onderzoek van Clint in opdracht van Google blijkt dat 64% van de Nederlanders vindt dat hun definitie van televisie nu ook bestaat uit streamingdiensten zoals YouTube. Streamen en tv kijken zijn één. Voor merken is YouTube dus cruciaal om je doelgroep te bereiken. Het is tijd om je niet alleen te focussen op de traditionele manier van televisiereclame, maar ook online video toe te voegen in je strategie.
De content op YouTube verandert continu waardoor er voor ieder wat wils is. 78% van de kijkers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar vindt dat YouTube unieke content heeft die ze nergens anders kunnen vinden. Dit zien we ook terug in onze data. De kijktijd van video’s over schilderen op connected TV is in een jaar tijd met ruim 46% gegroeid. Een ander interessant voorbeeld is creator Anna Cramling. Zij maakte schaken opnieuw cool en heeft vandaag de dag een gigantisch grote community van 630.000 abonnees op YouTube opgebouwd. Ze leert haar volgers via videos hoe ze moeten schaken en laat hen meekijken naar wedstrijden via livestreams. Creators experimenteren met verschillende formats om de aandacht van hun publiek te trekken en te behouden, zoals spontane shorts, een urenlange livestream of een creatief filmisch meesterwerk. Uiteindelijk bepaalt de kijker welke trends er aanslaan. Het is daarom de combinatie van de kijker en de creator dat YouTube divers maakt en de trends van de toekomst bepaalt.
Voor adverteerders is het belangrijk om open te staan voor nieuwe niches en de diversiteit op YouTube te omarmen. Want waarom zou je niet als merk investeren in een niche zoals Afrobeats of wielrennen? Het is hierbij wel belangrijk om te adverteren op plekken die honderd procent bij je doelgroep en merk passen en voor velen kan dit een struggle zijn. Artificial Intelligence (AI) kan adverteerders hierin assisteren.
AI is voor ons niet helemaal nieuw. Google is al sinds 2016 een AI-first bedrijf en wij zien de komst van AI als de derde grote ‘shift’ na de komst van internet en mobiele telefonie. Tegenwoordig heeft meer dan 25% van alle YouTube-video adverteerders een AI-gedreven video asset in hun campagnes. De behoefte van kijkers is dynamischer dan ooit en als bedrijf blijft het een uitdaging om je doelgroep op het juiste moment te bereiken. AI kan je helpen omdat deze technologie patronen kan herkennen, voorspellingen kan doen, creatief kan zijn en vervolgens kan leren. Zo kan je op grote schaal in contact komen met je doelgroep op een manier die relevant is.
Een bewezen voorbeeld van een AI-integratie binnen YouTube zijn onze video advertentiecampagnes zoals Video Reach Campaigns. Met deze AI-gedreven campagnes kunnen adverteerders eenvoudig verschillende advertentieformaten combineren in één campagne, waaronder in-stream advertenties, in-feed advertenties en short-advertenties. Google’s AI maakt op basis van jouw doelstellingen de juiste combinatie van advertenties om je doelgroep op grote schaal, in de juiste niche en met de juiste content te bereiken. Het stelt je in staat om een creatief concept relevant te maken in elk formaat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!