Hoogstwaarschijnlijk heb jij ook alle marketingplannen voor 2020 afgelopen maart in de prullenbak gegooid. Of op zijn minst flink moeten herzien. Flexibiliteit is en blijft het sleutelwoord. Hoe vaak hebben we de afgelopen tijd wel niet moeten zeggen dat we ‘niet in de toekomst kunnen kijken’?
Toch blijft ook nu gelden dat het belangrijk is om tijd en energie te steken in dat wat je eigenlijk altijd al hebt gedaan: het vertrouwen (verder) opbouwen tussen je merk en jouw (potentiële) klant. Zeker in de huidige tijd, waarin we nog meer online zijn, is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit. De resultaten van de Trust Barometer van Edelman liegen er niet om: vertrouwen in een merk is voor de eindbeslisser de tweede belangrijkste factor bij de aankoop van een product, met prijs nog altijd op nummer 1. Waar te beginnen? Zorgen dat je daar bent waar (jouw) business gedaan wordt, in dit geval op LinkedIn.
Een van de manieren om zichtbaar te zijn en te bouwen aan de relatie met je doelgroep op LinkedIn is via Stories. Afgelopen voorjaar was Nederland het eerste Europese land waar de nieuwe feature werd uitgerold en sinds juni is de feature ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Met Stories geef je op een luchtige en laagdrempelige manier je doelgroep een inkijkje in het reilen en zeilen van je bedrijf. Transparantie die helpt om als bedrijf of merk te bouwen aan de vertrouwensband met je publiek.
Tips
Hoe zet je deze Stories zo effectief mogelijk in? Ik deel een aantal tips en zaken om over na te denken bij het inzetten van Stories als onderdeel van marketingcommunicatiemix:
- Tip 1: Kijkje achter de schermen
Geef met Stories een kijkje achter de schermen van belangrijke projecten, bedrijfsactiviteiten of houd je publiek op de hoogte van wat er gaande is op de lange(re) termijn. Meteen een goede aanleiding om een gezicht te geven aan je merk of bedrijf. Geef bijvoorbeeld leidinggevenden het woord over recente, uiteraard niet-confidentiële, zaken binnen het bedrijf. Videocontent werkt goed op het platform. Tachtig procent van de engagement op Linkedin is mobile first en video zorgt voor hogere interactie met je doelgroep.
- Tip 2: Maak contact met je publiek
In deze tijd zijn we meer dan ooit op zoek naar online manieren om de verbinding met elkaar te vinden. De reactiemogelijkheid van LinkedIn Stories wordt goed gebruikt omdat de drempel laag is. Kijkers van Stories kunnen direct en kort reageren, waardoor de interactie zo gemaakt is. Gebruik dat in je voordeel om te bouwen aan de relatie met je publiek door bijvoorbeeld vragen te stellen of om advies te vragen.
- Tip 3: Wees geen ‘one-off’
De beste manier om echt te connecten en de interactie te vergroten met je volgers is om met vaste regelmaat content te publiceren. Uiteraard moet de content relevant blijven, maar als jij slechts eens keer per kwartaal iets van je laat horen zet dat geen zoden aan de dijk. Om hier structuur in aan te brengen is het van belang om het aantal contactmomenten te bepalen, bijvoorbeeld met behulp van een contentkalender. Varieer daarbij ook diverse type content, van een luchtige Story tot een blogpost met nieuws of een verdiepend achtergrondartikel over recente ontwikkelingen binnen het bedrijf of de branche.
Om je huidige doelgroep - maar ook beoogde doelgroep - als marketeer nog beter te bereiken via Stories wordt er op dit moment getest met Stories Ads. Vooralsnog testen we het met een selecte groep adverteerders in een gesloten bèta omgeving, maar met Stories Ads is het mogelijk om heel gericht joúw doelgroep te targeten met bovenstaande content. Zijn jullie al begonnen?
Lees ook: LinkedIn introduceert stories: 'Verbinden nog nooit zo belangrijk'
Lees ook: LinkedIn Stories nu beschikbaar voor alle organisaties
Lees ook: LinkedIn komt met Stories Ads: 'Zaken doen waar zaken gedaan worden'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!