Bas van den Putte gaat de komende jaren op de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen onderzoek doen dat toepasbaar is bij gezondheidscommunicatie.
Hij zal zich vooral bezighouden met onderzoek naar het vergroten van de effectiviteit van communicatie over een gezonde leefstijl bij verschillende doelgroepen, zoals adolescenten, jongeren en volwassenen.
Van den Putte is geïnteresseerd in onderzoek naar het versterken van de onderlinge relatie tussen verschillende communicatiemiddelen. De centrale vraag daarbij is hoe de sterke punten van elk voorlichtingsmiddel optimaal kunnen worden gecombineerd.
In zijn onderzoek heeft Van den Putte in het bijzonder belangstelling voor de invloed die mensen op elkaar hebben, zowel door onderlinge communicatie als door observatie. Een belangrijke onderzoeksvraag zal daarom zijn hoe gezondheidsvoorlichting hierop kan inspelen, waarbij onder andere het stimuleren van effectieve interactie tussen jongeren onderling en tussen ouders en hun kinderen een thema zal zijn.
Een algemene doelstelling van het onderzoek is dat de bevindingen toepasbaar zijn op campagnes over een breed spectrum aan leefstijlonderwerpen, zoals: alcohol, roken, bewegen, voeding, drugs, en seksueel gedrag.
Van den Putte is sinds 1987 verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en is sinds 2000 universitair hoofddocent aan de Amsterdam School of Communication Research. Hij ontving verschillende subsidies voor gezondheidsonderzoek, waaronder subsidies van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en ZonMw.
Ook publiceerde hij in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften als Journal of Health Communication, Tobacco control, Health Psychology en Preventive Medicine. Hij is lid van verschillende adviesraden voor gezondheidscampagnes en onderzoek begeleidingscommissies, onder andere bij het Trimbos- instituut, Rutgers WPF (kenniscentrum seksualiteit) en bij diverse ministeries.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!