Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Volgens Unilever past de acquisitie naadloos in de strategie om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben. Daarnaast zegt Unilever met de acquisitie in te spelen op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten.
De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven.
'Vlees eten emotionele beslissing'
Voor De Vegetarische Slager ligt de overname in lijn met de groeiambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en hiermee de bio-industrie overbodig te maken.
Oprichter Jaap Korteweg zegt in een persverklaring: 'Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden.'
Jaap Korteweg, negende generatie boer en groot vleesliefhebber, werd vegetariër en richt De Vegetarische Slager in 2007 op vanuit zijn eigen behoefte aan lekker vlees waar geen dieren voor nodig zijn. In een uitgebreid en recent interview met Adformatie zei Korteweg dat we zo verslaafd aan vlees zijn dat er geen ruimte is voor rationele argumenten. 'Vlees eten is een emotionele beslissing.'
Vega-Unox
Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt. Met de vandaag aangekondigde acquisitie neemt Unilever een volgende stap naar een portfolio met meer vegetarische producten. Unilever telt op dit moment in Europa bijna 700 producten met het vegetarische productkeurmerk. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.
De Australische marketinggoeroe Mark Ritson zei in een interview met Adformatie dat hij de co-branding tussen Unilever en De Vegetarische Slager geweldig vindt. 'Dit zou ik morgen in de klas gebruiken omdat het zo’n mooi voorbeeld is. Met co-branding kan je magische dingen doen omdat je elkaars merkassociaties deelt. Wat Unox krijgt, is een beetje moderniteit, een premium vleesloze optie. Voor de Vegetarische Slager is er de associatie met de gevestigde orde. En dat het net zo goed smaakt als echte gehaktballetjes, maar dan zonder vlees.’
Snelle afronding
De producten van De Vegetarische Slager liggen bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. De acquisitie is naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond. Er worden geen financiële details bekend gemaakt.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!