Uniekaas, dat claimt het oudste kaasmerk van Nederland te zijn, zegt normaal gesproken in de campagnes altijd te laten zien hoe belangrijk kaas is voor Nederlanders. Volgens het kaasmerk krijgen typische kaasgewoontes daarom meestal de hoofdrol in de campagnes van het merk. Dit is in de nieuwe campagne niet veel anders. Het merk brengt het blók kaas terug en presenteert een klein meisje dat voor het eerst de kaasschaaf ter hand neemt, met hulp van papa natuurlijk.
Het oer-Nederlandse ritueel moet aantonen dat de traditie van kaasschaven altijd de lekkerste beloning oplevert: ‘het eerste plakje dat door de kaasschaver zelf opgegeten mag worden.’ Uniekaas: 'We willen laten zien dat zelfs kaas kan verbinden in deze periode waar iedereen meer thuis is.' De campagne is ontwikkeld door Serviceplan Nederland.
Het blok kaas centraal
Serviceplan zegt dat er bewust gekozen is voor het centraal stellen van het ouderwetse blok kaas in de commercial, waarvan de hoofdrolspelers ook in het echt vader en dochter zijn. Martijn van der Rijken, creatief directeur Serviceplan Nederland: ‘Nu er veel meer vanuit huis gewerkt wordt, wordt er veel meer thuis geluncht. Uniekaas ziet dan ook een duidelijke trend richting het gebruik van stukken kaas ten opzichte van voorverpakte plakken. Dat is niet alleen een stuk voordeliger, het voelt ook nostalgisch. Het zelf schaven van je kaas is een typisch Nederlands gebruik dat we als Serviceplan graag wat extra aandacht wilden geven.’ Volgens van de Rijken is dat gelukt met met het goed casten van de hoofdrolspelers voor de video. ‘De emotionele band tussen die twee spatte op de set ook al van de monitor af.’
De vader en dochter-commercial
Supermarktpromotie
Naast de tv-campagne is Serviceplan verantwoordelijk voor de creatie van een, naar eigen zeggen, zeer retailspecifieke, digitale campagne, waarbij de supermarkten met hun eigen Uniekaas-promotie een rol krijgen. Mediaplus is verantwoordelijk voor de mediastrategie en inkoop.
De campagne
Deze campagne is binnen het House of Communication van de Serviceplan Group Nederland ontwikkeld. Van der Rijken: ‘Hierdoor was er vanaf het eerste moment een nauwe samenwerking met de mediaspecialisten van Mediaplus. Daaruit is samen met creatie een campagne ontwikkeld die zowel emotioneel als salesgedreven moet werken.’
Doelstelling
De storyline en afzender moesten volgens Serviceplan zowel in online video als binnen de tv-commercial direct helder zijn. Het bureau laat weten dat de campagne naast het bouwen aan het merk een hele duidelijke salesdoelstelling heeft. Van der Rijken: ‘Daarvoor wordt een gedeelte van de online materialen retailspecifiek ingezet, waarbij de prijspromoties van deelnemende supermarken op het juiste moment, op de juiste locaties rondom de supermarkt geïntegreerd zijn in de uitingen.’
‘Kaasschaven is net als fietsen’
Van der Rijken over het belang van het leren kaasschaven: ‘Kaas wordt door Nederlanders vaak als heel gewoon gezien. Niemand kan zich het moment dat je voor het eerst je eigen boterham met kaas belegde specifiek herinneren. Met deze film willen we dat moment weer terughalen. Het leren omgaan met zo’n scherpe kaasschaaf past wat mij betreft in het rijtje van leren fietsen en de eerste zwemles. We noemen de film hier intern ook wel liefkozend ‘De eerste plakjes naar zelfstandigheid.’
Lees ook: