Uber neemt afscheid van zijn tweede mondiale marketingbaas in een jaar tijd en laat de functie CMO in zijn geheel vervallen, net zoals die van chief operating officer. De ingreep volgt op de teleurstellende beursgang van Uber in mei dit jaar toen het bedrijf 10 procent op de openingskoers moest inleveren.
In een email aan het personeel maakte ceo Dana Khosrowshahi het vertrek van CMO Rebecca Messina en COO Barney Harford bekend. Hun functies vervallen door een ingrijpende herstructurering, waarbij de topman zich zelf gaat bezighouden dagelijkse bedrijfsvoering van het bedrijf.
Uniform verhaal
Khosrowshahi heeft besloten om de marketing-, communicatie- en beleidsafdelingen van Uber samen te voegen. Dit is volgens de ceo nodig omdat ‘het steeds duidelijker werd dat het voor ons cruciaal is om een consistent, uniform verhaal te hebben voor consumenten, partners, pers en beleidsmakers’.
De samengevoegde afdeling wordt geleid door Jill Hazelbaker, die al als senior vice-president communicatie en public affairs voor Uber werkzaam was. Alle mondiale marketing komt onder haar hoede, van performance, product, Eats en Rides tot employer branding.
Toxisch
Uber huurde Coca-Cola-veteraan Messina in september in als chief marketing officer. Ze was de eerste die die titel bij Uber droeg.
Een groot deel van haar werk bestond eruit om de reputatie van Uber te helpen herstellen. Die was besmeurd door een reeks schandalen, waaronder het gedwongen aftreden van medeoprichter Travis Kalanick na een reeks misdragingen en beschuldigingen van een toxische werkcultuur.