Toch zijn topbestuurders zich zeer bewust van hun eigen imago en dat van hun organisatie. Zo geeft vier op de vijf bestuurders aan hiermee bezig te zijn. Bijna 70 procent van de commissarissen vindt dat topbestuurders de meeste invloed hebben op het imago van de organisatie.
Kwetsbare opstelling
Jan Rapmund, partner bij The Executive Network: 'Topbestuurders hebben weliswaar behoefte aan introspectie maar professioneel advies vragen over je imago vraagt toch om een bovengemiddeld kwetsbare opstelling. Het is opvallend dat bestuurders zich over allerhande zaken laten adviseren, van financiën tot HR, maar veel minder vaak over hun eigen uitstraling.' Topbestuurders doen overigens wel aan actieve imago-building binnen hun organisatie. Zo zorgt 84 procent dat de deur altijd open staat voor medewerkers en zorgt 66 procent voor een representatieve uitstraling. Topbestuurders geven in privécontext minder om hun imago. De helft van de bestuurders is buiten de zakelijke context niet bezig met het eigen imago. Zij die dit wel doen laten dit vooral zien door maatschappelijk betrokken te zijn (42%).
Medewerkers meeste invloed
Volgens commissarissen zijn topbestuurders het meest bepalend voor het imago van de organisatie. Bestuurders en HR-directeuren denken hier anders over. Zij vinden dat medewerkers de meeste invloed hebben op dit terrein. Topbestuurders zelf lijken zich bewust van de invloed van hun verhouding met medewerkers op hun eigen imago. Zo staat een ruime meerderheid (84%) altijd klaar voor medewerkers, terwijl 14 procent het contact met medewerkers liever puur zakelijk houdt. Het eigen salaris en ontvangen bonussen is geen populair thema om met medewerkers te bespreken. Slechts één op de tien bestuurders kiest ervoor hier intern openheid over te geven.
Over het onderzoek
The Executive Network heeft onderzoek verricht onder topbestuurders van grote bedrijven en instellingen (waarvan 61% beursgenoteerd). In totaal hebben 220 respondenten deelgenomen aan het onderzoek: 112 topbestuurders (90% man, 10% vrouw), 51 commissarissen (76% man, 24% vrouw) en 57 HR-directeuren (65% man en 35% vrouw). De respondenten zijn werkzaam in de financiële en zakelijke dienstverlening, privaty equity, grote familiebedrijven, de zorgsector en woningbouwcorporaties.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!