Thomas Wieringa was tot voor kort marketing director bij Damen Yachting, een bedrijf dat superjachten bouwt onder de merknaam Amels voor de aller- allerrijksten. Zeg maar de wereld waarin mensen de helikopter nemen in plaats van een taxi. (Kijk de serie Succession op HBO om een idee te krijgen.)
Wieringa ‘deed’ dik 10 jaar Pernod Ricard voordat hij naar Damen ging, dus heeft luxe marketing tot zijn specialiteit gemaakt. Wat zijn de uitdagingen waar luxe merken de komende jaren mee te maken krijgen?
Mis geen enkele aflevering
In onderstaande video is het gehele interview met Wieringa te zien (zo’n 35 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
02:15 ‘Zonder experience geen luxe merken.’
04:30 ‘Zijn Insead-alumni zo’n illuster gezelschap? Ik denk ’t niet. (…) Maar qua diepgang is het van een ongekend hoog niveau.’
09:00 ‘Pepsi is de Winnaar van de Week omdat ik de restyling van de visual identity zie als een startpunt. Dit is geen kleine investering die Pepsi hier doet. Daar zit een verhaal achter en daar ben ik benieuwd naar.’
12:50 ‘Amels is een merk dat in 1918 is opgericht, daar zijn ze begonnen met het bouwen van boten, dat waren niet meteen superjachten. Maar het vakmanschap dat zij hebben opgebouwd, dat zit er nog steeds in.’
14:00 ‘Ik ben gegaan van de drankenindustrie met zo’n 40 miljoen consumenten naar een industrie waar er misschien 3 duizend zijn.’
15:10 ‘De drie verschillende regio’s (voor superjachten), Amerika, Europa en Azië hadden echt een andere aanpak nodig. Zijn qua volwassenheid heel anders ten opzichte van yachting. Azië heeft bijvoorbeeld niet de jachthavens om grote superjachten te accommoderen.’
16:50 ‘Er zijn wereldwijd een krappe 10 duizend mensen die 500 miljoen dollar of meer hebben. Ongeveer 3 duizend daarvan zijn miljardair. Van die 3 duizend zijn er 600 á 700 die daadwerkelijk een superjacht hebben. Die penetratie is best hoog.’
20:00 ‘Bij de introductie van het laatste Amels-jacht, stond een schaalmodel centraal van 1 op 10. Normaal is dat 1 op 50, 1 op 17.’
24:00 ‘Het allergrootste compliment kregen we van Forbes Magazine, dat vergeleek onze introductie met de introductie van de iPhone. Die hangt bij mij thuis aan de wand.’
25:30 ‘De wetenschap dat er mensen om die (superrijke) eindklant heen zitten, die veel invloed hebben, is een bekende factor in luxe marketing.’
29:30 ‘In 2030 zijn generatie Y, Z en Alpha verantwoordelijk voor 80 procent van de luxe markt.’
31:30 ‘Ik denk dat de tweedehands luxe markt zich ongelofelijk ontwikkelt.’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’
CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’
CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’
CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’
CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023. (Alleen op uitnodiging.)