Premium

T-Mobile: gratis muziek streamen moet conventioneel denken telecomsector doorbreken

De nieuwe dienst ‘Datavrije Muziek’ is onderdeel van de ‘Live Forward’-propositie.

T-Mobile-klanten met een abonnement op een internetbundel van 6GB of hoger kunnen vanaf morgen, 11 oktober, gratis onbeperkt muziek streamen via 4G. Het kost ze geen MB’s. Dat meldde de mobiele provider vanmiddag tijdens een presentatie in de A’dam Toren in Amsterdam.

‘Live Forward’

De nieuwe dienst ‘Datavrije Muziek’ is onderdeel van de en propositie: keuzevrijheid voor de consument. 

Ook Spotify

Alle streamingdiensten, grote en kleintjes, kunnen van T-Mobile gratis toegang krijgen tot het open platform. Consumenten betalen wel gewoon abonnementsgeld voor het gebruik van de diensten. Datavrij muziek streamen is morgen mogelijk met muziek- en radiostreamingdiensten zoals Deezer, Hits NL, Tidal, Nederland.FM, Napster én Spotify.

Waarom zet T-Mobile deze stap?

Afgezien van nieuwe klanten aantrekken (‘nee, we hebben geen doelstelling bepaald voor het aantal nieuwe klanten dat we willen halen, echt niet’) zegt directeur consumentenmarketing Tisha van Lammeren dat het de mobiele provider te doen is om de mobiele vrijheid van de consument.

‘Onze doelstelling is de bundelangst bij consumenten weg te nemen en dat ze meer apps op ons netwerk gaan gebruiken. En we willen hiermee de conventies binnen de telecomindustrie doorbreken.’

GB’s worden goedkoper
Martin Knauer, algemeen directeur (a.i) en directeur consumenten gaf aan dat de GB’s sowieso al snel goedkoper worden. ‘De prijs is in 18 maanden tijd met 56 procent gedaald.’


Uitdagen

Dat T-Mobile met deze dienst tegen de Nederlandse wetgeving wat betreft netneutraliteit ingaat, deert de mobile provider niet. In tegendeel, T-Mobile wil op deze manier toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) uitdagen, die meent dat zogenaamde ‘zero-rating’ tegen de wet ingaat.

Maar Van Lammeren geeft aan dat de Europese wetgeving staat aan de kant van de provider staat. Volgens ICT-jurist zijn de soepelere Europese regels niet gericht op commercieel gebruik.

Keuzeonvrijheid

Van Lammeren zegt dat op deze manier ‘de strijd aangaan met ACM en de Nederlandse wetgeving’ voor de mobiele provider dé manier is om het conventionele denken binnen de telecomsector te doorbreken. ‘Wij als sector hebben zelf keuzeonvrijheid en gebrek aan transparantie gecreëerd met het denken in bundels. Daar moeten we vanaf.’

Datavrije muziek, maar ook de eerder dit jaar gelanceerde zijn volgens haar goede voorbeelden van waar T-Mobile naar toe wil: vrijheid van de consument. ‘En valt prima in de Live Forward-campagne. Live Forward straalt uit: ga verder in je mobiele levensstijl en innoveer. We zetten muziek centraal in onze propositie, juist omdat muziek goed past in een mobiele levensstijl en streaming booming is.’

52 procent toename

De cijfers van de branchevereniging van de entertainmentindustrie, NVPI, van het eerste half jaar van 2016 laten zien dat de omzet die de muziekindustrie in Nederland heeft gehaald op basis van het streamen van muziek is toegenomen met 52 procent vergeleken met de cijfers uit 2015.

Uit de cijfers van NVPI blijkt tevens dat 61,5 procent van alle muziek die tegenwoordig wordt beluisterd digitaal is. T-Mobile deed zelf ook onderzoek waarin bijna 40 procent van de ondervraagde consumenten zegt er zeker van te zijn buitenshuis meer muziek te streamen wanneer ze daarvoor geen extra rekening krijgen gepresenteerd.

Prognose is dat in 2022 er wereldwijd zo’n 12 miljard euro in online streaming muziek wordt omgezet.

Het blijkt wel dat mensen die naar mobiele streaming muziek luisteren, dit slechts 12 procent van hen dat op 4g doet. 60 procent doet dit op wifi. ‘Dat is echt veel te laag!’, zegt Van Lammeren.

Afknijpen
Als de 6 GB-bundel op is, is er weliswaar nog steeds toegang tot internet, maar de datastroom wordt wel afgeknepen. Dit zal echter niet meer worden afgeknepen tot 64MB, maar tot 384MB. Volgens Tisha van Lammeren ‘voldoende om online naar muziek te blijven luisteren.’


Is het nieuw?

In Europa is T-Mobile hiermee de eerste. Eerder poogde Vodafone al met het gratis aanbieden van HBO, maar.

Van Lammeren vindt de vergelijking HBO/Vodafone geen goede. ‘Vodafone werkte met één partij samen. Dit was wat mij betreft te commercieel. Wij willen met iedereen in zee kunnen.’

Het online streamen via T-Mobile’s platform geldt ook voor internetradio, maar vooralsnog niet voor video’s en videodiensten als YouTube. Al zou Van Lammeren dat op termijn wel graag zien. ‘Dit is een eerste stap, en we vinden het al een hele grote stap. Video-kijken is nu nog echt iets anders, maar je mag weten: we kijken er zeker naar.’

Tot slot

De directie van . Hoe staat het er nu voor? 

Van Lammeren: ‘Er zijn nieuwe mensen. We hebben nu Martin Knauer als algemeen directeur a.i. en daarnaast nog enkele andere ad interimmers. We zijn nog steeds bezig met een groeiplan en de nieuwe mensen hebben nieuwe inzichten, nieuwe richtingen, maar nog niet elke plek is gevuld.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie