Door Bas Kist
Die zagen ze bij Superdry niet aankomen! Op 5 augustus stelde de Board of Appeal van het Europese merkenbureau vast dat de naam Superdry niet als Europees merk geregistreerd kan worden voor kleding, tassen en cosmetica. Volgens de Board is het woord Superdry niet onderscheidend.
Superdry: voor de droge huid en waterproof
In de uitgebreid gemotiveerde uitspraak legt de Board uit dat de consument het woord Superdry zal zien als een combinatie van de alledaagse termen ‘ Super’ en ‘ Dry’.
Superdry (of Superdroog) beschrijft volgens de Board een mogelijke eigenschap van de producten: Superdry kan verwijzen naar cosmetica ‘voor een droge huid’ of bijvoorbeeld naar tassen of kleding die ‘waterproof’ zijn, aldus de Board.
Daarmee is het merk beschrijvend en niet onderscheidend. Een Europese registratie zit er dan ook niet in.
50 oudere registraties
Ja maar wat is dat nu, protesteerde Superdry. Wij bezitten al een stuk of 50 Europese registraties van merken waarin het woord Superdry is opgenomen. De oudste is zelfs een woordmerkregistratie Superdry uit 2003!
Al die merken zijn altijd gewoon zonder problemen door het Europese merkenbureau geaccepteerd, aldus Superdry. Vermoedelijk vroeg het bedrijf deze extra registratie aan vanwege het opvallend grote design van het registered trademark-symbool achter het merk.
Tijden veranderen
Dat is mooi al die oude registraties, maar tijden veranderen, aldus de Board. Maar diens visie op onderscheidend vermogen ontwikkelt zich. Zo kan het gebeuren dat een merk dat vroeger voldoende onderscheidend werd geacht, tegenwoordig de toets toch niet doorstaat.
'Bovendien is geen van die eerder geregistreerde merken Superdry ooit door onze Board of Appeal beoordeeld. Dit is de eerste keer dat ons iets wordt gevraagd over het merk Superdry', aldus de Board. 'Wij bekijken elk geval gewoon weer op zichzelf en we vinden Superdry eenvoudigweg niet onderscheidend voor kleding, tassen en cosmetica. Punt uit.'
Probleem voor alle 50 registraties
Pfff, dat is een mokerslag voor het merk Superdry, dat het de laatste jaren toch al niet makkelijk heeft. Deze uitspraak zet niet alleen de zaken voor deze nieuwe merkaanvraag op scherp, maar het heeft mogelijk ook consequenties voor de complete portefeuille van 50 oudere Europese Superdry-registraties.
Laatste strohalm: inburgering
Toch is er voor Superdry nog een laatste strohalm. Het bedrijf heeft bij de Board namelijk ook aangevoerd dat het merk Superdry door langdurig gebruik, veel reclame en publiciteit is ingeburgerd. Volgens Superdry is het merk daarmee ‘losgekomen’ van zijn beschrijvende betekenis en is het een onderscheidend merk geworden. De Board geeft in zijn uitspraak Superdry de mogelijkheid om deze inburgering in Europa nu te bewijzen.
Inburgering van Estland tot Cyprus?
Hoewel Superdry natuurlijk een heel bekend merk is - niet in de laatste plaats omdat zowel David Bekcham als zijn zoon Brooklyn als uithangbord voor het merk fungeerden - zal het toch een hele toer worden om inburgering in de hele EU aan te tonen.
Je moet dan namelijk laten zien dat Superdry in elk van de 27 EU-landen, van Cyprus tot Estland, bekend is en is ingeburgerd. Gaat ze dat lukken? Is Superdry inderdaad in alle EU-landen actief en bekend? We gaan het zien. Vooralsnog is het peentjes zweten bij het ongelukkige kledingmerk.
Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Daar moest ik ook meteen aan denken. En aan Volkswagen en aan Jumbo en aan Fat Boy en aan... enfin