Superdry in serieuze problemen vanwege Europese merkregistratie

Beroepsinstantie van Europese merkenbureau vindt naam Superdry niet onderscheidend genoeg.

Shop van Superdry

Door Bas Kist

Die zagen ze bij Superdry niet aankomen! Op 5 augustus stelde de Board of Appeal van het Europese merkenbureau vast dat de naam Superdry niet als Europees merk geregistreerd kan worden voor kleding, tassen en cosmetica. Volgens de Board is het woord Superdry niet onderscheidend.

Superdry: voor de droge huid en waterproof

In de uitgebreid gemotiveerde uitspraak legt de Board uit dat de consument het woord Superdry zal zien als een combinatie van de alledaagse termen ‘ Super’  en ‘ Dry’.

Superdry (of Superdroog) beschrijft volgens de Board een mogelijke eigenschap van de producten: Superdry kan verwijzen naar cosmetica ‘voor een droge huid’ of bijvoorbeeld naar tassen of kleding die ‘waterproof’ zijn, aldus de Board.

Daarmee is het merk beschrijvend en niet onderscheidend. Een Europese registratie zit er dan ook niet in.

Europese registratie nr. 018866600 van Superdry is geweigerd
Europese registratie nr. 018866600 van Superdry is geweigerd

50 oudere registraties

Ja maar wat is dat nu, protesteerde Superdry. Wij bezitten al een stuk of 50 Europese registraties van merken waarin het woord Superdry is opgenomen. De oudste is zelfs een woordmerkregistratie Superdry uit 2003!

Al die merken zijn altijd gewoon zonder problemen door het Europese merkenbureau geaccepteerd, aldus Superdry. Vermoedelijk vroeg het bedrijf deze extra registratie aan vanwege het opvallend grote design van het registered trademark-symbool achter het merk.

Superdry bezit al veel Europese merkregistraties, van logo’s maar ook van woordmerken Superdry
Superdry bezit al veel Europese merkregistraties, van logo’s maar ook van woordmerken Superdry

Tijden veranderen

Dat is mooi al die oude registraties, maar tijden veranderen, aldus de Board. Maar diens visie op onderscheidend vermogen ontwikkelt zich. Zo kan het gebeuren dat een merk dat vroeger voldoende onderscheidend werd geacht, tegenwoordig de toets toch niet doorstaat.

'Bovendien is geen van die eerder geregistreerde merken Superdry ooit door onze Board of Appeal beoordeeld. Dit is de eerste keer dat ons iets wordt gevraagd over het merk Superdry', aldus de Board. 'Wij bekijken elk geval gewoon weer op zichzelf en we vinden Superdry eenvoudigweg niet onderscheidend voor kleding, tassen en cosmetica. Punt uit.'

Probleem voor alle 50 registraties

Pfff, dat is een mokerslag voor het merk Superdry, dat het de laatste jaren toch al niet makkelijk heeft. Deze uitspraak zet niet alleen de zaken voor deze nieuwe merkaanvraag op scherp, maar het heeft mogelijk ook consequenties voor de complete portefeuille van 50 oudere Europese Superdry-registraties.

Laatste strohalm: inburgering

Toch is er voor Superdry nog een laatste strohalm. Het bedrijf heeft bij de Board namelijk ook aangevoerd dat het merk Superdry door langdurig gebruik, veel reclame en publiciteit is ingeburgerd. Volgens Superdry is het merk daarmee ‘losgekomen’ van zijn beschrijvende betekenis en is het een onderscheidend merk geworden. De Board geeft in zijn uitspraak Superdry de mogelijkheid om deze inburgering in Europa nu te bewijzen.

Superdry-advertenties met Brooklyn Beckham
Superdry-advertenties met Brooklyn Beckham

Inburgering van Estland tot Cyprus?

Hoewel Superdry natuurlijk een heel bekend merk is - niet in de laatste plaats omdat zowel David Bekcham als zijn zoon Brooklyn als uithangbord voor het merk fungeerden - zal het toch een hele toer worden om inburgering in de hele EU aan te tonen.

Je moet dan namelijk laten zien dat Superdry in elk van de 27 EU-landen, van Cyprus tot Estland, bekend is en is ingeburgerd. Gaat ze dat lukken? Is Superdry inderdaad in alle EU-landen actief en bekend? We gaan het zien. Vooralsnog is het peentjes zweten bij het ongelukkige kledingmerk.

Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
Ik vraag me af hoe onderscheidend Apple is
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Nieck Engelhard
Ha Martin,

Daar moest ik ook meteen aan denken. En aan Volkswagen en aan Jumbo en aan Fat Boy en aan... enfin
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ronald Pont
Vooral aan zichzelf te danken. Sowieso zijn woordmerken in een wat grotere business-category lastig te registeren. Zodra als er sprake is van een beschrijvende merknaam en/of een bestaand(e) woord (combinatie) lukt dat eigenlijk nooit. Je kunt dit probleem prima omzeilen met het ontwikkelen van een (nieuwe) merknaam. Wat niet alleen veel creativiteit en fantasie vraagt, ook veel onderzoek naar uniciteit en acceptatie, veel geld als je uitkomt op een moeilijke merknaam en/of complete naamswijziging doorvoert. Superveel bestaande merken zitten helemaal niet wachten op een naamswijziging en hebben te dealen met een merknaam die lastig (niet) is te registreren. Zodra er sprake is van een onderscheidend en consistent merkbeeld (vaak i.c.m. logo, kleurgebruik en vormentaal) komt dat overigens wel voor registratie in aanmerking. Je ziet evenwel meteen dat daarvan bij SuperDry (Superdry | SUPERDRY (R) - al dan niet als CocaCola geschreven en/of met Japanse karakters toegevoegd) onvoldoende sprake is. Je kunt er dus niet verbaasd over doen dat het voor een ambtenaar op het merkenbureau lijkt alsof een business vraagt om een universeel begrip als unieke merknaam te registreren. Je zou wensen dat iemand de business hierin even een helpende hand geeft en vooral dat "merkregistratie" de fan-base van het merk voorbij gaat ...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Erik de Gier
Rebranden is zo makkelijk nog niet, ik sluit me aan bij Ronald. Je ziet het vooral in de advertenties met Brooklyn: je denkt eerder 'wat kijkt die gozer inderdaad superdroog,' dan dat je naar de winkel rent voor een nieuw t-shirt. En leuk Bas dat jullie met Chiever nog steeds zo actief zijn op dit belangrijke onderdeel van branding.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie