BVA Bond van Adverteerders kijkt met een goed gevoel terug op 2021. Dat staat vanzelfsprekend volledig los van de coronacrisis, er gingen gewoon heel veel dingen goed. Zo verwelkomde BVA dit jaar maar liefst 16 nieuwe leden, kreeg het een hogere waardering van zijn leden én is de bond bijzonder opgetogen met de totstandkoming van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO). Adformatie blikt met directeur Henriette van Swinderen terug op BVA-jaar 2021. ‘We zijn de enige vereniging van uitsluitend adverteerders.’
‘We laten beter zien hoe relevant we zijn voor adverteerders. Ze zien dat we zaken, ook de lastige, aanpakken die je als merk in je eentje niet voor elkaar krijgt en we maken onafhankelijke en actuele kennis toegankelijk. Denk aan onze bijdrage aan de totstandkoming van het nieuwe bereiksonderzoek NMO, onze inzet om Facebook te laten toetreden tot de Stichting Reclame Code en de gesprekken die we met de ACM voeren over de fusieplannen van RTL en Talpa.’
‘Daarnaast zijn we ook in coronatijd doorgegaan met kennissessies in de vorm van webinars en brengen we leden met een specifieke vraag in contact met andere leden die ervaring hebben met dat vraagstuk.’
‘Alle adverteerders die het belangrijk vinden dat hun merken op de Nederlandse markt tot hun recht komen, zijn meer dan welkom. Naast de bovengenoemde kennis en belangenbehartiging, hebben we natuurlijk het voordeel dat ons netwerk uniek is. We zijn de enige vereniging van uitsluitend adverteerders, zodat onze leden tijdens netwerkbijeenkomsten, maar ook 1-op-1, als merkleiders onder elkaar ervaringen kunnen uitwisselen.’
‘Het gemiddelde rapportcijfer is gestegen naar een 8,1 (versus 7,7 in 2020). Men is heel tevreden over de webinars en het netwerk. Ook bevelen de leden ons vaker aan: de Net Promotor Score steeg naar 28 (van 3 in 2019 en 11 in 2020).’
‘Voorbeelden van reacties die we krijgen zijn:
“BvA heeft zich de afgelopen periode relevant getoond op punten welke vaak voor bedrijven individueel lastig zijn op te pakken (o.a. situatie Facebook, en Duurzame Reclame Code). Het is hierbij fijn om extern (met bvA, of het netwerk) te kunnen sparren. Daarnaast zijn de activiteiten passend.”'
‘En: “Er worden veel kennissessies ingezet, is divers en daarmee zit er altijd voor een groep leden iets interessants tussen. Dat vind ik heel goed. Ook de positie die bvA inneemt en de adverteerder voorop zet in bv gesprekken met Facebook vind ik sterk.”’
‘Het is vooral heel belangrijk dat er een code is waarin alle partijen afspraken hebben gemaakt over de hoeveelheid, plaats en inhoud van reclame voor online kansspelen. Dat is belangrijk voor álle adverteerders, omdat een overdaad aan één type reclame afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van het gehele mediumtype. Dat geldt zeker als het gaat om producten en diensten die niet voor alle doelgroepen geschikt zijn. Nu er afspraken zijn wat er wel en niet kan, kunnen partijen die over de schreef gaan daar ook op aangesproken worden.’
‘We begrijpen heel goed dat er zorgen zijn en dat men wil voorkomen dat als gevolg van de nieuwe wetgeving de gokverslaving toe zou nemen. Daarom is het goed dat er nu zelfregulering is die extra eisen stelt bovenop wat er in de wet staat. Ik denk wel dat politiek en industrie goed met elkaar in gesprek moeten blijven om te bepalen of die afspraken voldoende zijn.’
‘Daarbij moet bedacht worden dat het een democratisch besluit is geweest om de online kansspelen te legaliseren en dat er dan ook de mogelijkheid moet zijn om -op verantwoorde wijze- reclame te maken voor dit legale aanbod.’
‘Nog relevanter zijn dan in 2021 zodat we de ledengroei kunnen doorzetten. Een grote, sterke bvA kan meer bereiken voor adverteerders en hoe meer leden we hebben, hoe meer mogelijkheden er zijn om te netwerken en van elkaar te leren. En er zijn voldoende topics waar we als bvA kunnen bijdragen aan relevante oplossingen: van verboden op targeting en reclame, tot crossmediaal bereiksonderzoek tot voldoende keuzes in het Nederlandse medialandschap. Genoeg te doen in 2022!’