Het onderzoek richt zich op de digitale interactie tussen merken en consumenten. Het Network Institute van de VU stelt hiervoor een onderzoeksteam bestaande uit een communicatiewetenschapper en informaticus ter beschikking. Social Embassy stelt hiervoor haar Intelligence database ter beschikking.
Intelligence by Social Embassy bevat ruim 2 miljoen reacties en meer dan 35.000 posts van merken op Facebook.
Het onderzoekstraject richt zich in eerste instantie op twee onderwerpen: De vraag hoe het gedrag van consumenten op Facebook het gedrag van anderen beïnvloedt. De tweede vraag is: Welke rol spelen merken in het sturen c.q. beïnvloeden van interactiviteit en sentiment in conversaties op Facebook?
Strategy Director Martin Kloos van Social Embassy over deze samenwerking: 'De afgelopen jaren hebben we met Intelligence by Social Embassy toegang tot de Facebook Insights API een rijke database aan interacties opgebouwd. Tot voor kort gebruikten we deze data alleen voor analyse en rapportages. Ik ben heel blij dat we deze data nu ook kunnen inzetten voor wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksvragen zijn voor ons zeer relevant in de discussie over de rol die merken spelen in online conversaties. Met de wetenschappers die hier nu naar gaan kijken hopen we natuurlijk mooie dingen te leren die we kunnen toepassen in het werk op onze klanten.'
Prof. Dr. Peter Kerkhof, hoogleraar Social Media aan de VU: 'Wat sociale media hebben ontketend op het gebied van interacties tussen merken en consumenten blijft een fascinerend vakgebied. Ik ben dan ook zeer enthousiast dat we nu toegang krijgen tot een dergelijk omvangrijke database met interacties waar een communicatiewetenschapper en informaticus langdurig onderzoek op kan doen.'
Resultaten van het onderzoekstrajecten worden zowel door de VU in wetenschappelijke publicaties uitgewerkt, alsmede in artikelen geschreven door Social Embassy. Data van merken wordt hier alleen geanonimiseerd of met toestemming van het merk gepubliceerd. Naar verwachting neemt het onderzoek ongeveer tien maanden in beslag. Een exacte datum waarop de resultaten worden gepubliceerd kan niet worden afgegeven. Het idee is wel dat er tussentijds het een en ander aan resultaten zal worden gecommuniceerd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!