De reclamewereld beweegt als een golfbeweging met ons mee. Na de saamhorigheid in de eerste crisismaanden is het nu wachten op de eerste tekenen van verlichting: wie trapt er af met een lach? 6 satirische voorbeelden.
De schaamte voorbij
Ik begin lekker plat met de Franse brillenmaker Krys. Ook al zie je het van mijlen ver aankomen, het blijft grappig.
Havas Paris verlengt de lach met een verrassende plottwist. De opticien biedt de helpende hand bij brillen die het daglicht eigenlijk niet meer kunnen verdragen. De heerlijk foute track True Survivor van David Hasselhoff maakt het nóg passender en pijnlijker.
Een pareltje van regisseur Jean Baptiste Saurel.
Like a Bosch
Internet of Things is sexy noch trending. Bosch maalt hier niet om en toont met gepaste trots dat niemand om hun heen kan.
Wie houdt er niet van een goede (foute) word joke? Bosch steekt zijn nek uit en verandert drastisch van koers met deze global campaign van Jung von Matt. De zelfspot maakt de weg vrij om schaamteloos te pronken met op het oog ongevraagde en ongewenste gadgets. Voor geïnteresseerden zijn er follow ups waar onze ‘held' Shaun dieper in gaat op de mogelijkheden. Sterk staaltje casting en regie van Andreas Nilsson met CZAR Film Germany.
Ode aan de vrouw
De liefde van de man gaat door de maag. Was het uitdrukken van dankbaarheid maar net zo simpel! Gelukkig is hulp nabij.
Met deze spot pakt Wall’s door op een lange traditie van honden-commercials. Alhoewel het recept onveranderd is, groeit de humor gelukkig mee met de tijd. Ditmaal onder regie van prijzenpakker Paul Silburn.
Perspectief
Met de tijd kan je smaak veranderen. Die geweldige aankoop van weleer, blijkt opeens godvergeten gruwelijk. Gelukkig is er Trade Me, de Nieuw-Zeelandse Marktplaats.
C'est la tone qui fait la musique! De Clemenger Group brengt copy writing van de bovenste plank en regisseur Dave Wood beeldt het herkenbaar uit.
Context
Soms lijkt het alsof het internet je gedachten leest met perfecte ads en soms slaat het de plank volledig mis. Marketing-agency iProspect laat zien dat het zowel de klant als de adverteerder perfect begrijpt.
Waar Trade Me speelt met de tone of voice gebruikt iProspect relevantie als humor. En voor allebei geldt: timing is the key of good comedy.
Pijnlijk
Als een suffige verzekeringsmaatschappij het wint van een superheld, wordt het wellicht tijd voor een ander beroep.
Direct Line personificeerde zichzelf jarenlang succesvol als Winston Wolf. Er leek geen houdbaarheidsdatum te zijn voor dit 26 jaar oude karakter. Totdat Saatchi & Saatchi London met de briljante zet kwam om het voortaan op te nemen tégen de superhelden. Naast Robocop delven ook Bumblebee en Donatello het onderspit. Nog steeds op basis van snelheid, maar inmiddels geheel op eigen benen.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!