Van de showroomers geeft 96 procent aan van plan te zijn hun smartphone meer te gebruiken om prijzen te vergelijken. Volgens Aprimo moeten retailers dan ook manieren moeten verzinnen om te voorkomen dat de verkoop door toedoen van showrooming daalt. Strategieën als price-matching, gepersonaliseerde in-store service en loyaliteitprogramma’s zouden kunnen helpen.
Retailers met een fysieke winkel zouden meer klantgericht en minder product- en prijsgericht moeten worden om de verkopen en prijsniveaus te kunnen handhaven. Een derde van de mensen die hun smartphone nog niet voor onderzoek gebruikt heeft, heeft dit volgens het onderzoek nog niet gedaan omdat zij hier nog niet aan gedacht hebben. Showrooming gebeurt niet alleen bij grote aanschaffen; consumentenelectronica staat op nummer 1 voor prijschecks (39 procent), de dagelijkse boodschappen op 2 (37 procent) en kleding/schoeisel staat met 33 procent op nummer 3.
Showrooming is lonend voor retailers met lagere prijzen. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan via internet lagere prijzen te zien dan in de winkels. Slechts acht procent zag hogere prijzen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!