‘Wij geloven niet meer in de scheiding tussen digital en non-digital. Zo zie ik het en zo ziet Selmore het ook echt, daar ben ik van overtuigd, anders was ik er niet in gestapt, we hebben digitale plannen met Selmore die nog even under construction zijn,’ zegt Koen de Groot over zijn overstap als managing director van Red Urban naar Selmore.
De Groot heeft eerst goed uitgezocht of de partners van Selmore – mede-oprichters en creative partners Poppe van Pelt en Diederick Hillenius – deze ambitie écht hebben, verzekert hij. ‘Heel veel bureaus zeggen dat ze digitaal geïntegreerd hebben – het is heel populair om dit te verkondigen. Wat ze vervolgens vaak doen is een digitaal idee aanleveren bij partijen als MediaMonks of Superhero Cheesecake en die maken er altijd iets moois van, maar dat is niet genoeg. Voor consumenten bestaat de scheiding tussen digitaal en non-digitaal allang niet meer en zo zouden merken ook benaderd moeten worden, maar door de technische en procesmatige aspecten van digital is het lastig in de praktijk te brengen. Of in elk geval uitdagend.’
De Groot is hierin gespecialiseerd geraakt. ‘We hebben Red Urban en Etcetera zo met elkaar laten integreren dat het digitale werk eerder in het proces aan bod komt. Dat is essentieel om goed geïntegreerd werk te kunnen maken. Dit staat nu bij Red Urban en Etcetera.’
Hij laat Red Urban met vertrouwen achter in de handen van Kees van Dorp, die het bureau mede oprichtte in 2002. ‘Het bureau functioneert goed autonoom en er staat een sterk team.’
De Groot treedt in de voetsporen van Otto van der Harst, die Selmore tien jaar geleden mede oprichtte en 1 september begon als directeur communicatie bij Aegon. Een paar maanden nadat Adformatie berichtte over het vertrek van Van der Harst, kwam het nieuws naar buiten dat ABN Amro na vijf jaar Selmore een reclamebureauoriëntatie startte. Vorige week koos de bank voor N=5.
Diederick Hillenius, creative partner en mede-oprichter van Selmore, wil daar desgevraagd dit over zeggen: ‘We vinden het natuurlijk jammer dat we straks niet meer voor ABN Amro werken, maar we zijn tegelijk heel trots op het werk dat we gemaakt hebben. Toen ze vijf jaar geleden klant bij ons werden, was dat een turbulente tijd voor de bank. We hebben het merk de afgelopen vijf jaar samen met de klant in rustiger vaarwater gebracht. En dat is best een prestatie. We wensen ze veel succes bij de volgende fase.’
De helft van het verlies van ABN Amro is inmiddels gecompenseerd door new business, zegt Hillenius, en zes van de acht pitches waaraan Selmore de afgelopen tijd meedeed, heeft het bureau gewonnen. Twee van deze zes new business wins publiceerde Adformatie eerder: Klene en Chio, de overige namen worden binnenkort bekend gemaakt.