De trends en ontwikkelingen op het gebied van internetaanbieders
In de afgelopen jaren is het gebruik van internet aanzienlijk gestegen. Dit is opgemerkt door de internetproviders, zij moeten namelijk voldoen aan deze stijging in eisen van de consument. Ook de gebruiksdoeleinden van het internet zijn flink veranderd. De Nederlandse consument kijkt met de dag minder naar televisie-uitzendingen. In plaats daarvan worden alle gewenste series, films en shows online bekeken. Ook worden er gigantische bestanden gedownload en men verwacht dat dit proces uitermate snel verloopt. Dit vereist dan ook hoge internetcapaciteiten en geoptimaliseerde leveringstechnieken van de internetproviders. Hoe de providers aan deze eisen voldoen is hieronder beschreven.
Het internetgebruik van de consument
Zoals hierboven al is beschreven veranderd het internetverbruik en de internetdoeleinden van consumenten. Websites als YouTube geven de consument de mogelijkheid om op elk moment van de dag naar video’s te kijken. De website biedt miljoenen video’s aan omtrent alle denkbare onderwerpen. Een interessante ontwikkeling die heeft plaatsgevonden is de mogelijkheid om allerlei instructie filmpjes te bekijken. Zo is YouTube ontwikkeld tot een volwaardige zoekmachine waar de consument al zijn of haar vragen kan stellen en direct laten beantwoorden door een video.
Ook de website Netflix wordt ontzettend veel gebruikt door consumenten. Dit platform biedt de consument de mogelijkheid om films, series en tv-programma’s live te streamen. De eisen van de internetgebruikers zijn aanzienlijk gestegen. Zo verwacht men dat er met een druk op de knop websites geladen worden en bestanden binnen enkele seconden gedownload zijn. Bestanden als videogames raken met de dag groter, gemiddeld 50 GB. Met de internetsnelheid van vroeger kostte het downloaden van deze bestanden uren, soms wel dagen de tijd. Hoe voldoen de internetproviders aan deze, als maar groeiende, eisen?
Welke internet leveringstechnieken worden gebruikt?
Het leveren van internet is de afgelopen jaren flink veranderd. Voorheen werd internet geleverd via DSL-kabels. DSL staat voor Digital Subriber Line en hier wordt er een directe verbinding gemaakt tussen een eindgebruiker en de wijkcentrale. Deze techniek raakte echter te beperkt voor de stijgende eisen van de gemiddelde consument. Met dit in gedachte is de VDSL-kabel of ontwikkeld, VDSL staat voor: very-high-bitrate Digital Subriber Line. Deze ontwikkeling maakte het voor de internetproviders mogelijk om de download- en uploadsnelheid te verhogen. Zo konden de consumenten nu bestanden uploaden met een snelheid van 50Mbit/s en bestanden downloaden met een snelheid van 5Mbit/s. Dit was een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de snelheden van een normale DSL-kabel. Met de komt van de VDSL2 werd de maximale afstand van de wijkcentrale tot de consument verlengt naar 2km+.
De meest recente en beste ontwikkeling op het gebied van internet leveren is de glasvezelkabel. Deze techniek laat zijn voorgangers ver achter zich op het gebied van download- en upload snelheid. Deze techniek biedt de mogelijkheid om symmetrische down- en uploadsnelheden te bereiken. Steeds vaker worden glasvezelkabels ingegraven en deze kunnen de komende tijd met gemak aan de eisen van de consument voldoen. Daarnaast zijn de kabels immuun voor vormen van verwering. Ook zijn de glasvezelkabels bestand tegen blikseminslagen. Door glasvezelkabels kunnen de internetproviders hun klanten nog jaren voorzien van snel internet.
Een passend internetabonnement kiezen
Natuurlijk is het internetverbruik van iedereen uniek. Zo zal een jonge student aanzienlijk meer internet verbruiken en andere eisen hebben dan een senior. Het is dan onlogisch om deze senior een abonnement aan te bieden waar hij of zij onbeperkt en met hoge snelheden kan internetten. Gelukkig kunnen online vergelijkers de keuze van een geschikt internetabonnement gemakkelijk maken. Op internet vergelijken mensen al enige tijd de meest verschillende aanbieders met elkaar en dus ook internetproviders. Deze vergelijkers zorgen ervoor dat de consumenten de meest passende en voordelige abonnementen kunnen afsluiten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!