Goede voorbeelden zijn natuurlijk Apple, Coca Cola en bijvoorbeeld ook McDonalds. Als we kijken naar de manier waarop zij hun marketing doen, dan zien we dat Coca Cola zorgt voor 'happiness' en McDonalds in principe hetzelfde. Bij deze grote bedrijven gaat het zelden tot nooit over het product, maar puur om een stuk beleving en dat is nu precies waarom branding zo ontzettend belangrijk is. Natuurlijk is een goed product ook belangrijk, maar met name het verhaal eromheen moet kloppen. Zo zien we bijvoorbeeld dat zoekmachines vaak vol staan met hetzelfde product, maar op het moment dat jij zoekt naar een bepaald model laptop, dan is de kans groot dat je kiest voor Coolblue of Media Markt ondanks dat ze misschien niet op de eerste plek in Google staan. Om ervoor te zorgen dat ook jij een goede brand marketing strategie kunt ontwikkelen, leggen we je stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.
Wat is brand marketing
We hebben het al even toegelicht, maar als we het hebben over brand marketing, dan is dit een vorm van marketing die ervoor zorgt dat de relatie tussen je merk en je klanten sterker wordt. Dit resulteert vaak in klanten die vaker bij je terugkomen, waardoor de CLV een stuk hoger wordt. De eerste investering qua marketingkosten ligt dan misschien wel wat hoger, maar hoe groot is de kans dat jij van Apple overstapt naar Samsung of andersom? Wanneer je dit ook met jouw merk weet te bereiken, dan kun je wel stellen dat je weet hoe het spelletje werkt. Want waarom moet de consument kiezen voor jou voor het laten leggen van een vloer van epoxy giethars? Op het moment dat jij er als bedrijf voor zorgt dat je vertrouwen uitstraalt, is de prijs vaak helemaal geen bepalende factor meer.
Hoe ontwikkel je een brand marketing strategie?
Binnen je marketingmix is branding een apart onderdeel. Het is daarom dus wel belangrijk om te weten hoe je nu zo’n strategie kunt ontwikkelen. Anders dan het promoten van een product of dienst, gaat het bij branding volledig over de toegevoegde waarde die jij levert als bedrijf en minder over de gietvloer die je verkoopt. Belangrijk is om een visie te bepalen, wat is het uiteindelijke doel van deze campagne? Op het moment dat je visie duidelijk is, zal je ook merken dat het een stuk makkelijker wordt om dit uit te dragen naar je klanten. Zo zien we bijvoorbeeld dat Xenos bekendstaat om goedkope producten, waarbij de verwachting van de klant ook een stuk lager ligt. Kijken we naar Apple, zoals we ook eerder hebben besproken, dan zien we dat ze de beste telefoons ter wereld willen maken en mensen hier ook voor willen betalen. Het hebben van een iPhone is nu eenmaal ook een stukje status. Vooral wanneer je het nieuwste model vlak na de release in handen hebt. Denk dus goed na hoe jij wil dat mensen jouw bedrijf zien.
Doe onderzoek naar je publiek
Op het moment dat je bezig bent met het opbouwen van een merk, dan is het wel belangrijk om marktonderzoek te doen. Je wilt namelijk weten hoe mensen op dit moment tegen je bedrijf aankijken en dus ook waar de pijnpunten zitten. Stel dat je bezig bent met de branding van epoxywinkel en wanneer je mensen vraagt wat ze allemaal doen, het antwoord alleen is het verkopen van giethars voor het maken van onderzetters, dan weet je dat je er nog een enorme onbenutte doelgroep is die je kunt bereiken. Het is daarom dus zaak dat je ook de mensen weet te bereiken die bijvoorbeeld op zoek zijn naar een betrouwbare partij voor het laten leggen van een gietvloer. Begin bijvoorbeeld eens met een pol op social media of vraag mensen in de omgeving hoe ze het bedrijf zien. Op basis daarvan weet je waar je mee aan de slag moet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!