Waar veel marketeers, wat ook logisch is, vaak direct groot denken, is het voor vrijwel ieder bedrijf ontzettend belangrijk en ook waardevol om in te zetten op een stuk lokale bekendheid. Nu is dit voor een lokale bakker of slager vrij logisch, maar ook voor tal van andere bedrijven is dit een goede manier om met relatief weinig budget te werken aan je naamsbekendheid en uiteindelijk ook je omzet te laten groeien.
Waarom kiezen voor lokale marketing?
Wanneer we het hebben over lokale marketing, dan kunnen we dit onderverdelen in eigenlijk twee dingen. De ene is de lokale vindbaarheid en de andere de lokale zichtbaarheid. Beide zorgen ervoor dat je als bedrijf lokaal goed gepositioneerd bent. Zowel online als offline. Maar hoe werkt lokale marketing nu precies en hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je met bijvoorbeeld een vloerenbedrijf, lokaal gezien, laat weten dat jullie garant staan voor kwaliteit en de beste gietvloer prijs? Dit doe je allereerst door het een stuk persoonlijker te maken. De kans dat mensen misschien al van je bedrijf hebben gehoord, is vooral in een wat kleinere gemeente vrij groot. Dit heeft als voordeel dat ze net even een stukje verder in de bekende salesfunnel zitten en je dus ook in kunt spelen op de actualiteit in je uitingen. Neem bijvoorbeeld speciale kortingen rondom een speciale gelegenheid in de stad. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat dit enorm effectief is en de gemiddelde conversie daarmee ook hoger ligt.
Voordeliger qua kosten
Op het moment dat je als bedrijf aan de slag gaat met marketing, dan heb je hier vaak een bepaald budget voor. Door in eerste instantie in te zetten op lokale vindbaarheid, zowel online als offline, ben je vaak een stuk voordeliger uit. Zo is een advertentie in een huis aan huis blad of bij de plaatselijke voetbalclub, een stuk goedkoper dan wanneer je kiest voor de landelijke media. Vooral als beginnend bedrijf is het belangrijk om voorzichtig op te springen met je marketing budget. Door lokaal te adverteren met bijvoorbeeld een actie met 10 procent korting op een nieuwe gietvloer, kun je veel gerichter sturen op een bepaalde doelgroep. De meeste mensen kennen je bedrijf namelijk al, waardoor de kans op succes groter is.
Voordeel op de concurrent
De meeste bedrijven hebben vaak het gevoel dat ze moeten concurreren op basis van prijs. Toch is dit absoluut niet het geval. Iedere marketeer zal namelijk beamen dan branding en jezelf onderscheiden op basis van service een stuk belangrijker is. Dit is ook de reden waarom de consument liever 200 euro meer betaalt voor een nieuwe coatingvloer bij een lokale partij. Dat komt doordat ze bij problemen of vragen niet eerst een uur hoeven te rijden, maar direct even langs kunnen gaan bij het bedrijf. Andersom geldt dat natuurlijk ook voor een bedrijf die lokale klanten heeft, de kosten voor een reparatie aan een vloer bij iemand uit de buurt, is natuurlijk veel goedkoper, dan wanneer je er twee mensen een dag voor naar de andere kant van het land moet sturen. Lokale marketing zal dus ook vrijwel altijd een belangrijk onderdeel moeten zijn van je marketingstrategie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!