Hoewel het niet alleen voor nieuwe bedrijven belangrijk is, maar met name ook voor bestaande bedrijven om onder de aandacht te blijven of om te groeien, zien we toch dat veel nieuwe bedrijven het lastig vinden om de juiste verdeling te maken als het gaat om het budget. Daarom is het goed eens te kijken naar de gemiddelde budgetten ten opzichte van de omzet, maar ook welke kanalen voor jouw bedrijf het meest doeltreffend zijn om klanten vandaan te kunnen halen.
Het belang van marketing
We hebben het al even kort toegelicht, maar de reden dat het belangrijk is voor een bedrijf om te investeren in marketing, is om ervoor te zorgen dat je onder de aandacht blijft. Nu zullen grote en gerenommeerde partijen zoals BOL en Coolblue niet heel snel marktaandeel verliezen als ze tijdelijk stoppen met adverteren, maar zullen ze na verloop van tijd wel merken dat de toestroom aan nieuwe klanten en ook terugkerende klanten zal afnemen. Als relatief onbekende partij is dit natuurlijk een heel ander verhaal. Het is dus belangrijk om zichtbaar te blijven onder het juiste publiek en te zorgen dat wanneer je de ambitie hebt om verder uit te breiden, ook te kijken waar nieuwe en vooral potentiële klanten voor je bedrijf zitten. Dit geldt voor zowel een plaatselijke bakker als bijvoorbeeld een marketingbureau.
Geld lenen om te groeien
Groeien betekent investeren. Dit is ook vaak de reden waarom veel bedrijven kiezen voor een lening. Vooral als starter is online een lening berekenen om te kijken wat de voordeligste optie is. Groeien met je bedrijf betekent dus ook meer marketing, misschien wel extra personeel en in het geval van de verkoop van producten, ook een grotere voorraad. Je kunt je dus wel voorstellen dat hiervoor geld nodig is.
Het gemiddelde budget voor marketing
Als we kijken naar het gemiddelde budget dat bedrijven besteden aan marketing, dan zien we dat vaak tussen de 5 en 10 % van de omzet wordt gebruikt voor marketing. Hoewel dit natuurlijk wel afhankelijk is van je omzet en ook je doelen, is dit vaak voor bedrijven die al wat langer bezig zijn, een goed gemiddelde. Begin je net, dan zullen de kosten vaak een stuk hoger liggen dan je omzet. Logisch, want je moet eerst investeren voordat je klanten en uiteindelijk dus ook omzet kunt krijgen. In het geval van een eenmanszaak is het afsluiten van een persoonlijke lening om te investeren in je bedrijf dus helemaal zo gek nog niet. Het enige waar je wel goed naar moet kijken, is de looptijd en maandelijkse kosten. Zo kun je als stelregel voor een nieuw bedrijf vaak uitgaan van een marketingbudget van 15 tot 20 procent van de omzet.
Analyseer regelmatig
Een gemiddeld marketingbudget van 10 procent is ontzettend fijn, maar belangrijk is wel om dit regelmatig te analyseren. Wat is de ROI en zijn er eventueel mogelijkheden om (verder) op te schalen? Stel dat je besluit om het marketing budget te verhogen van 10 naar 15 procent en hier staat een omzetgroei van 20 procent tegenover, dan is het aan jou om te bepalen of dit rendabel is ja of nee. Zorg er dus voor dat je, vooral in het begin, vrijwel wekelijks kijkt hoe de zaken lopen en bijvoorbeeld rondom speciale periodes zoals de feestdagen, kijkt of het budget wat kan worden opgeschroefd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!