Marketingcampagnes steeds vaker gericht op duurzaamheid

Duurzaamheid speelt een steeds prominentere rol in zowel de bedrijfsvoering als marketing van bedrijven.

Consumenten hechten waarde aan organisaties die aandacht besteden aan een duurzame, maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen. Bieden twee partijen een vergelijkbaar product voor nagenoeg dezelfde prijs aan? In dat geval kiest de consument steeds vaker voor de meest duurzame organisatie. Duurzaamheid zit hem onder meer in investeringen in het reduceren van restafval, het installeren van zonnepanelen op een groot magazijn of bedrijfspand, maar ook in het laten uitvoeren van een laptop reparatie in plaats van vervanging van het apparaat. 

Ook de overheid probeert middels marketingcampagnes burgers en bedrijven aan te zetten tot het verder verduurzamen van hun leefstijl. Dat doen ze onder meer met de “Zet ook de knop om”-klimaatcampagne.

Benadruk de duurzame manier van werken binnen een bedrijf 

Er zijn verschillende manieren waarop je het thema duurzaamheid terug kunt laten komen in de campagnes van organisaties. Leg de focus bijvoorbeeld op de wijze waarop een bedrijf of stichting bijdraagt aan een betere wereld. Dat hoeft niet altijd gericht te zijn op het reduceren van reststromen en bijvoorbeeld het interne energieverbruik. Denk ook aan andere vormen van duurzaamheid. Zoals de economische duurzaamheid, de sociale duurzaamheid, enzovoorts. Benadruk dat een organisatie uitsluitend werkt met partijen die eerlijke prijzen bieden aan de partij waarvan zij goederen afnemen. Zeker in derdewereldlanden is daarvan lang niet altijd sprake. 
 

Duurzame marketingcampagnes opzetten

Kijk ook eens naar de wijze waarop je duurzaamheid mee kunt nemen in de uitwerking van marketingcampagnes. Populair is het om campagnes uit te werken die langere tijd gebruikt kunnen worden door organisaties. Het gaat bijvoorbeeld om campagnes die een algemene boodschap proberen over te brengen, in plaats van een specifiek product aanprijzen. 

Duurzaamheid spreekt mensen aan 

Zoals in de inleiding van dit artikel genoemd werd, spreekt duurzame marketing consumenten aan. Zij kiezen steeds vaker bewust voor producten van partijen die op duurzame wijze werken, of juist voor duurzame, natuurlijke producten. Niet alleen om het milieu en klimaat te sparen; ook zetten consumenten zich vaker af tegen de massaproductie. Het is niet voor niets dat steeds vaker gesproken wordt over een consumptiemaatschappij, waarbij de focus ligt op veel voor een lage prijs. Met de keuze voor natuurlijke, duurzame producten gaat men voor kwaliteit tegen een hogere prijs. De hoge kwaliteit van duurzame producten is over een langere termijn voordeliger; het product gaat veel langer mee. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →