Premium

Bibianne Roetert: 'Ik wil (consu)mensen in beweging brengen'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Bibianne Roetert van Tony's Chocolonely.

Bibianne Roetert

Deze week was Bibianne Roetert, marketingmanager Benelux & Beyond Tony's Chocolonely, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Roetert over haar week: '5 dagen, 5 zintuigen.

Waar ik mijn bed voor uitkom is om de wereld een betere plek te maken door (consu)mensen in beweging te brengen.

En als je in beweging bent dan gebruik je al je zintuigen meestal bewust.

Omdat we er 5 hebben, en omdat er 5 dagen in deze week zitten, deel ik deze week 5 dingen die mij inspireren tot in al mijn 5 zintuigen.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. Zien: Depot Rotterdam - Droom X stakeholder management

'De eerste keer dat ik ‘De pot’ in Rotterdam zag was het aan. Dit gebouw benadert perfectie in vele vormen. Van de 1.664 spiegels waarin het park én de skyline in worden weerspiegeld. De ‘niet-spiegels’ waardoor je de patiënten in het Erasmus niet kan zien, en zij jou niet. De zorgvuldigheid waarmee de bomen op het dak zijn getakeld. De wc's die worden doorgetrokken met regenwater. De mechaniek om de spiegels te wassen.Tot de vorm, de pot.

Er bestond geen gebouw als dit, er was dus geen voorbeeld. Het is ontstaan vanuit een gek en wellicht naïef idee, een droom. Belangrijke onderdelen van de bouw moesten nog worden ‘uitgeprobeerd’. Vervolgens is het gelukt om de gemeente, buurtbewoners, financierders, constructeurs en nog vele anderen mee te krijgen in deze droom. Tot slot is het gelukt om dit gebouw ook daadwerkelijk te bouwen.

Dit gebouw inspireert mij omdat het het resultaat uitstraalt van wat er gebeurt als je een droom combineert met buitengewoon project- en stakeholder management. Om de wereld een beetje mooier te maken, geloof ik dat we moeten blijven dromen. Door voor dit gebouw te staan, realiseer ik me elke keer dat dromen werkelijkheid kunnen worden wanneer je anderen daarin meeneemt.'

‘De pot’ in Rotterdam
‘De pot’ in Rotterdam

2. Horen: DWDD van Fresku - Ik hoop dat we blijven drijven

'Opgegroeid met Tupac kan ik nog steeds genieten van rake teksten in een rap. Daarom bij het zintuig ‘horen’ mijn nieuwe lievelingsnummer dat ik ontdekte via de nieuwsbrief van Food Hub (lang leve de nieuwsbrieven die meer bieden dan korting). Fresku omschrijft in zijn nummer ‘DWDD’ van het album 'In het diepe' hoe machteloos mensen zich kunnen voelen én gedragen en hoe hopeloos we daar als mensheid van worden.

De wereld draait door zonder om te kijken

Waar staan wij nou voor?

Volgers zonder leiders

Wereld die draait door, cirkel zonder einde

Voor mij omschrijft Fresku in realistische scènes wat er gebeurt als we een toeschouwer worden van de wereld om ons heen. We worden een ‘zinkend schip’. Als we iets willen verbeteren dan moeten we verantwoordelijkheid nemen voor onszelf en de wereld, meedoen. Op het veld stappen en de cacao-industrie veranderen, het gebruik van plastic reduceren of op een andere manier je steen bijdragen.

Als we onszelf en ons werk blijven bevragen dan geloof ik dat er nog een berg positieve verandering te creëren is. Het is niet makkelijk, maar om toch door te blijven gaan, is Fresku er om ons wakker te houden.

Ik hoop dat we blijven drijven,

En keren naar het licht.'

'Fresku omschrijft in zijn nummer DWDD van het album 'In het diepe' hoe machteloos mensen zich kunnen voelen'
'Fresku omschrijft in zijn nummer DWDD van het album 'In het diepe' hoe machteloos mensen zich kunnen voelen'

3. Proeven: 'gered eten' van Instock - Eenderde (!) van al het voedsel wereldwijd wordt verspild

'Proeven = eten. Zelf hou ik extreem van lekker eten. Helaas wordt op dit moment nog steeds heel veel lekker eten weggegooid. Ongeveer 1/3 van al het voedsel wereldwijd wordt verspild. Dit verspilde voedsel draagt bij aan 10% van alle CO2 uitstoot - let wel álle uitstoot.

Daarom kies ik vandaag als inspiratie Instock. Opgericht door Merel Laarman, Freke van Nimwegen, Selma Seddik en [mijn broer] Bart Roetert. Zij zijn in 2014 met Instock gestart als restaurant waar ze kookten met eten dat anders zou worden weggegooid bij Albert Heijn. Omdat al snel duidelijk werd dat er meer 'kwalitatieve reststromen' zijn dan je in één restaurant kan verwerken kwamen er twee restaurants bij. Uiteindelijk bleek er zoveel eten 'over' te zijn dat ze besloten om alle chefs van Nederland toegang te geven tot 'geredde' ingrediënten. Waardoor Instock uitgroeide tot een groothandel die aan meer dan 400 chefs perfecte ingrediënten levert die anders zouden worden weggegooid.

Zo koken bekende restaurant(keten)s als La Place en Ron Gastrobar nu met Instock-producten. Gemiddeld redt zo'n restaurant met één bestelling per week ongeveer 10.000 kilo (!) eten per jaar.

Dat Instock blijft innoveren en van restaurant opschaalt naar groothandel én van gered voedsel ook eigen producten maakt (zoals Instock witbier van gered brood) om zo nóg meer eten te kunnen redden, vind ik inspirerend. Het getuigt van een visie die erop gericht is om een probleem van ons allemaal op grote schaal op te lossen. Dat lukt Instock natuurlijk niet in hun eentje en daarom vind ik het zo slim om juist de samenwerking met alle restaurants van Nederland op te zoeken. Zo lossen ze niet alleen (een deel van) het verspillingsprobleem op, maar dragen ze daarnaast bij aan bewustwording onder chefs en gasten.

En zo kunnen we dankzij Instock allemaal genieten van een heerlijk gered maaltje! Want lekker eten hoort gewoon op je bord, toch?'

Freke van Nimwegen, Selma Seddik en Bart Roetert
Freke van Nimwegen, Selma Seddik en Bart Roetert

4. Ruiken: het bos - En de rust dat alles er al is

'Eenmaal per week probeer ik naar het bos te gaan. Om te wandelen of te mountainbiken.

De geur van het bos in de verschillende seizoenen brengt me rust.

De rust dat alles er al is.

Die rust brengt ruimte om opnieuw geïnspireerd te raken.'

'De geur van het bos in de verschillende seizoenen brengt me rust'
'De geur van het bos in de verschillende seizoenen brengt me rust'

5. Voelen: The infinite game - Inspireren stopt nooit

'Simon Sineks boek ‘The Infinite game’ heeft mij op zo’n manier geraakt dat ik me positiever ben gaan voelen in mijn werk, maar ook daarbuiten. Daarom op dag 5 geen inspiratie over fysiek ‘voelen’, maar over ge-voel.

In The Infinite Game omschrijft Simon het concept van een spel zonder eind. Zonder winnaar, zonder verliezer. Je kan enkel voorliggen of achterlopen maar het spel is nooit klaar. Je focus kan daardoor volledig liggen op hóe je speelt om succesvol te zijn.

Simon benoemt dat als je ergens in gelooft, je je daaraan kan commiteren om er vervolgens naartoe te werken. Toewerken naar iets waar je in gelooft, is het spel. Zoals benoemd op dag één (maandag) geloof ik erin dat we de wereld een betere plek kunnen maken door (consu)mensen in beweging te brengen. Daar werk ik naartoe.

Het willen ‘winnen’ en niet willen ‘verliezen’ van anderen in dat spel is een stuk minder belangrijk geworden. Elke dag gebeurt er wel iets waardoor je kan concluderen dat we het spel om een betere wereld verloren hebben. Maar dit spel is nooit af, en je hoeft onderweg niet per se te winnen van elkaar.

Hierdoor brengt elke dag weer een nieuwe kans om de wereld een betere plek te maken, terwijl je omkijkt naar de spelers om je heen. Dat geeft een super-goed gevoel.

En omdat het spel nooit af is, is er altijd meer te leren. En meer te inspireren. Dus daarom sluit ik deze week graag af met The Infinite Game. Omdat het ‘inspireren’ nooit stopt.'

'Toewerken naar iets waar je in gelooft is het spel'
'Toewerken naar iets waar je in gelooft is het spel'

Komende week is Alizée Bollen, tot voor kort creative AMARU en oprichter van inclusive designstudio , curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie