Of hij nu bijgestaan wordt door Zwarte Piet, Roetveegpiet, Regenboogpiet, Witte Piet of Pietje Paniek, Sinterklaas blijft wie hij is: onaantastbaar, leidend en elk jaar weer een miljoenensucces. Een A-merk pur sang. Als marketeer kun je dan ook alleen maar heel veel leren van die oude witte man, betoogt Erwin Wijman.
1. Wees een sympathieke leider.
Sinterklaas leidt met strakke hand een hiërarchische organisatie met hoofdpieten, huispieten, luisterpieten, malle pieten, paardenpieten, wegwijspieten, coole pieten en legers hulppieten. Plus piet de smeerpoets. En dat doet hij met een onbetwistbare autoriteit, nog relaxed en sympathiek ook.
Hij is een oude witte man, inderdaad. Maar zo komt hij overal mee weg.
Je ziet dat elk jaar terug in het Sinterklaasjournaal: welke rare streken zijn pieten ook uithalen, Sinterklaas blijft goedmoedig. Hij is meer een meedenkend vaderfiguur dan een autoritaire baas. Hij deelt nooit straf uit, hooguit spreekt hij zijn pieten vermanend toe. En toch lopen zij allemaal met hem weg. Het belangrijkst: hij geeft zijn mensen het vertrouwen om hun werk te doen. De Sint is een leider, iedereen volgt hem automatisch.
2. Luister naar je klanten.
Weet wat je klanten willen en wat ze nodig hebben. Schakel luisterpieten in.
In ieders leven zijn er drie fasen: je gelooft in Sinterklaas, je gelooft niet meer in Sinterklaas, je bent zelf Sinterklaas.
Datzelfde geldt voor marketeers. Eerst geloof je in Sinterklaas omdat je denkt dat als je maar eenmaal een goede website en een winkel hebt en enthousiast mailings de deur uit doet en netwerkborrels bezoekt, de klanten vanzelf naar je toe komen om hun geld bij jou uit te geven. Dat is niet zo. Je geloof in de goedheiligman taant dus snel.
Dan besef je dat je niets cadeau krijgt en ga je veel geld uitgeven aan adverteren, SEO en influencers. Maar dan nog happen de mensen maar niet toe. Dan dringt opeens tot je door dat jij de mensen iets moet bieden, iets moet géven, iets waar ze behoefte aan hebben zonder dat ze het nog wisten. Dat kan van alles zijn. Een gezellige filiaalchef als je een supermarkt hebt. Een lachende klantenservice als je een webshop hebt. Een purpose als je een bank bent. Korting als je een wellnesscentrum runt. Rituals in Delfts Blauw als je een Rijksmuseum bent. Stenen winkels als je een online merk bent. Online winkels als je een stenen merk bent. Een nuttige whitepaper als je een adviesbureau hebt. Personeel dat de telefoon opneemt als je een telecomprovider bent. Gratis wifi als je een café hebt. Een verbod op macbookjes als je een café hebt. Vijf gratis artikelen als je een krant hebt. Fijne blogteksten als je iets te verkopen hebt. Kortom: je wordt zelf Sinterklaas.
Wat je geeft, krijg je terug. Dat is een Wet met chocoladehoofdletter W en niet alleen in december.
3. Versterk je merk.
Wat is de definitie van een sterk merk? 1. De mensen geloven erin, beyond loyalty. 2. Andere grote merken willen tegen je aan schurken. Albert Heijn, Bijenkorf, Hema, bol.com, NPO, Coolblue: echt alle grote merken houden van Sinterklaas, wat zeg ik, omármen hem. Ze doen zelfs zijn marketing voor hem, graag en gratis zelfs. Ga onbekrompen partnerships aan zolang die jouw merk goed doen. Sinterklaas is een onbetwist A-merk, en niet alleen voor Anna, Abel, Annabel, Amy, Aiden, Amber, Astrid, Ahmed, Amir en Anne maar ook voor die 17 miljoen andere Nederlanders.
4. Delegeer.
Jij bent spreekwoordelijk druk, druk, druk. De pest is: je bent vooral operationeel bezig, dus je neemt nooit de tijd om na te denken over je strategie en de kansen en bedreigingen voor jouw merk. Pakt Sinterklaas zelf pakjes in? Gooit hij ze zelf door de schoorsteen? Klimt hij ooit een dak op? Nou dan. Het enige wat Sinterklaas zelf doet zijn enkele tactische optredens per jaar. Hij is de man van de langetermijnvisie, en dat levert hem geen windeieren op. Integendeel, de chocoladeletters worden steeds groter, duurder en lekkerder. De letterrepen van Tony’s Chocolonely kosten niet minder dan 3,35 euro en ze zijn nu al allemaal al uitverkocht (op de S puur na).
5. Bezorg aan huis.
Mensen gaan niet graag zelf door weer en wind om hun spullen op te halen. Zelfs als de Sint het weer zo lelijk vindt, zal de goede Sint komen en bezorgt hij wat de klant bestelde netjes aan huis. Ook in de avond, en dat zonder PostNL- of DHL-meerprijs. Sinterklaas bezorgt tot in de verste uithoeken van het land, en alles komt overal altijd aan.
6. Kom afspraken na.
Als je iets belooft, moet je dat nakomen. Niet alleen de goede man is heilig, de datum is dat ook. Als Sinterklaas op donderdag 5 december om 19.05 uur afspreekt, ís hij er ook om 19.05 uur. Zelfs als alles mis dreigt te gaan, of alle pakjes kwijt zijn (wie het Sinterklaasjournaal volgt weet dat altijd alles kwijt is, van pakjes tot verlanglijstjes tot Het Grote Rode Boek), dan nog komt de goedheiligman zijn afspraken na. Altijd.
7. Ga met je tijd mee.
Laat mensen hun sinterklaasgedichten van hun smartphone halen, laat verlanglijstjes online inleveren en laat lootjes trekken punt nl. En als mensen je liever aanduiden als Kerstman, dan kom je gewoon drie weken later.
Kortom, laat mensen in jou geloven. Zolang jouw merk van betekenis is voor je klanten, geloven zij dat jij onmisbaar bent. Wie zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, hoeft zich maar drie weken in het openbaar te vertonen. Daarna ruil je de regen, mist en files weer spoorslags in voor de Spaanse zon.
O ja, Sinterklaas houdt van reclame waar iedereen blij van wordt: Zo verkoop je alles.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!