Wanneer je weleens in Londen bent geweest, dan ken je ongetwijfeld Pret a Manger. Deze populaire sandwichketen heeft er 118 filialen op drukke locaties. Tijdens de lunchpauze loopt het storm: kantoorpersoneel komt er massaal een gesmeerde boterham halen.
Pret a Manger doet dingen anders. Zo verspreidt het bedrijf nu via de website de recepten van de meest populaire producten, zodat je niet meer naar de winkel hoeft voor je favoriete broodje.
In eerste instantie vraag je je af waarom een succesvolle onderneming zijn geheimen prijs geeft. Dat moet ze omzet kosten, zou je denken. Maar misschien is het juist een knap staaltje 'thinking out of the box', dat het bedrijf en het concept versterkt.
Julian Metcalfe, één van de oprichters, houdt van openheid en transparantie. Daarom staat ook op iedere verpakking zijn persoonlijke doorkiesnummer op kantoor. Heb je vragen: bel de CEO. Het schijnt alleen niet vaak te gebeuren, omdat het publiek denkt dat het een grap is.
Maar waarom maakt Metcalfe zijn recepten openbaar? In een interview met de International Herald Tribune geeft hij daar geen direct antwoord op, maar hij licht wel een tipje van de sluier op. "I certainly didn't realize how difficult it was. We really didn't do very well at first." Daarmee al aangevend dat de recepten soms best bewerkelijk zijn.
Wanneer je ook kijkt naar de lange lijsten met ingrediënten bij de meeste recepten, ga je je afvragen hoeveel boodschappen je moet doen om je geliefde boterham te kunnen smeren. Whiskey wordt nu eenmaal niet per theelepel verkocht.
En misschien wel het belangrijkste: Pret a Manger heet in de volksmond ook wel Pret a Mortgage of Get a Mortgage. De prijzen zouden veel te hoog zijn. Maar hoe kun je een keten die zijn populaire recepten gratis weggeeft nog van winstbejag beschuldigen?
In mijn optiek een verrassend slim idee. De prijsbewuste consument, met al zijn kritiek op het prijspeil van Pret a Manger, wordt nu opzettelijk uitgedaagd zijn favoriete lunch zelf te maken. Probeer het maar, hoe moeilijk kan het zijn?
Na een uurtje prutsen met een halve boodschappenwagen aan ingredienten zullen ze dan al snel merken dat niet alles zo eenvoudig is als het lijkt. Iedere ochtend kokkerellen voor je naar kantoor gaat, is toch niet echt aantrekkelijk. Daarbij: wat je tijdens de lunchpauze koopt is vers. Wat je thuis hebt gemaakt is al minimaal een halve dag oud. En met de staart tussen de benen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!