Premium

Op deze manier haalt dance-organisatie Cercle miljoenen views binnen

De succesformule: onverwachte locaties, grote techno-artiesten en een productie waar je u tegen zegt.

Feesten in de Eiffeltoren, voor het Brusselse Atomium en op de luchthaven Paris-Charles de Gaulle. De Franse organisatie Cercle doet het, en trekt zo de aandacht van miljoenen kijkers wereldwijd.

De best bekeken video? Een show van de Duitse dj en producer Boris Brejcha met bijna 25 miljoen views op YouTube. De dienstdoende locatie: Château de Fontainebleau, ooit het persoonlijke domein van de Franse koning. Maar het dancemerk wil meer. ‘De Taj Mahal, Machu Picchu of wellicht de Egyptische piramiden. Daar dromen we van’, stelt Pol Souchier, Head of Communication van Cercle. In gesprek met Adformatie vertelt hij meer over het dance-merk.

Van Eiffeltoren naar Boliviaanse zoutvlakte

Cercle is zo’n 3,5 jaar geleden ontstaan, deelt Souchier. ‘Met ons concept promoten we locaties door middel van muziek en video. Elke twee weken zenden we een show uit op maandag, waarbij we een grote artiest programmeren op een bijzondere locatie.’ Maar wat is een bijzondere locatie? Souchier stelt dat het moet gaan om cultureel erfgoed. ‘Een beoogde locatie moet iets kunnen bieden vanuit historisch oogpunt, maar het moet ook een bepaalde esthetische filmische waarde hebben.’ Denk hierbij aan de Eiffeltoren, het Atomium, maar ook de Alpe d’Huez, het Oekraïense luchtvaartmuseum (inclusief allerlei vliegtuigen) en ‘s werelds grootste zoutvlakte, namelijk Salar de Uyuni in Bolivia komen aan bod. 

Volgens Souchier zijn er geen organisaties te noemen die vergelijkbaar werk doen. ‘Misschien Arte Concert en Boiler Room, maar zij zenden alleen een optreden van een artiest of dj uit. Bij ons speelt het culturele en historische aspect van de locatie echter een grotere rol. En het live-aspect is heel belangrijk voor ons. Onze evenementen worden altijd live uitgezonden via Facebook.’

(Tekst loopt door onder de video)

Meest bekeken video van Cercle
Hoe selecteren jullie de artiesten voor een Cercle-show?

‘We nodigen geen EDM-artiesten uit (EDM: Electronic Dance Music, denk hierbij aan Martin Garrix, Hardwell of Nicky Romero, red.), omdat dit genre een te commerciële invalshoek heeft. Laten we het erop houden dat de artiest in ieder geval iets met elektronische muziek doet en niet te commercieel. Daarna gaan we beoogde locaties bekijken en erover nadenken welk verhaal we willen vertellen met ons evenement. Op basis daarvan koppelen we een artiest aan de show.’

Onlangs organiseerde Cercle een evenement bij het beroemde Atomium in Brussel. De dienstdoende artiest was Amelie Lens: een ‘rising star’ in de techno-scene én van Belgische komaf. De link was dan ook vrij logisch. Wanneer de keuze is gemaakt voor de locatie en artiest begint het echte werk. ‘We boeken de artiest, vragen de locatie om toestemming en dienen aanvragen in voor de benodigde vergunningen. Het vinden van een geschikte locatie kost ons veel tijd. We zoeken zelf veel online naar verschillende plekken, maar nemen ook suggesties van de onze community in ogenschouw.’ 

Normaal gesproken zoekt Cercle zelf wereldwijd naar een locatie, maar voor de Atomium-show liep dat ietwat anders. De organisatie werd benaderd door het toerismebureau van Brussel. ‘Wij gebruikten Cercle als tool om de stad Brussel op de kaart te zetten. Verder kwam ook het 500 jaar oude Franse Château de Chambord uit eigen initiatief bij ons terecht. Met onze formule bereiken we muziekliefhebbers van over de hele wereld’, verklaart Souchier de toenadering. 

Wie bereiken jullie dan zoal?

‘Onze belangrijkste doelgroep is de leeftijdscategorie van 25-35 jaar. Tijdens de live-uitzendingen halen we altijd tussen 500.000 en 2 miljoen views. Na de show halen we nog eens miljoenen views binnen via YouTube. Er zijn overigens ook mensen die puur kijken voor de bijzondere locaties en helemaal niets hebben met elektronische muziek.’

De Belgische Amelie Lens voor het Atomium

Merken staan dan ook in de rij voor Cercle. ‘Maar we zijn heel selectief.’ Bij de Atomium-show waren organisaties als TicketSwap, Pioneer en Pukkelpop partner van het evenement. ‘Ze moeten iets te maken met de muziekindustrie, waardoor er een fit is.’ Souchier vertelt dat Cercle er een wereldwijde strategie erop aanhoudt om het platform te promoten. ‘We willen er in ieder geval voor zorgen dat we bijzondere content maken in de zo hoogst mogelijke kwaliteit.

Volgens de Head of Communications van het dance-merk is het verrassingselement ook van grote waarde. ‘We teasen niet heel veel. Eens per twee weken op de maandag komen we met een evenement, maar we maken steeds pas een week van tevoren de details bekend. We gaan voor de verrassing.’ Worden we dan wellicht binnenkort verrast met een show in Nederland? ‘Misschien in de toekomst. We hebben wel plannen om een keer in jullie land iets te doen, maar we hebben helaas nog geen geschikte locatie gevonden.’

We wachten met smart af.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie