Online shopping zit in pubertijd

Niet in alle markten gaat het slecht in tijden van economische teruggang. Uit de recentste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in Nederland in de eerste helft van 2012 is gestegen naar € 4,61 miljard. Dat betekent een groei van 9 procent ten opzichte van de eerste helft van 2011. Over de werkelijke status van online shoppen zegt dat echter nog niet zo veel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aantal online consumenten neemt nog altijd toe. In de eerste helft van 2012 hebben in totaal 8,5 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Hiervan deden 300.000 consumenten voor de eerste keer een online aankoop. Het aandeel nieuwe online kopers neemt wel af. De groei van de markt komt voornamelijk uit kopers die steeds vaker gaan bestellen.

De feiten zijn hoopgevend, maar de Nederlandse markt voor online winkelen verkeert nog steeds in een vroege fase. Dat blijkt onder andere uit het gemiddelde aantal online aankopen per consument. Dat gemiddelde nam met 7 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, maar het reikt nog niet verder dan vijf aankopen per consument in een halfjaar. In totaal zijn er in de eerste helft van 2012 42 miljoen internetbestellingen gedaan, een groei van 15 procent. Volgens onderzoek van PostNL zijn vooral kaartjes voor concerten en voorstellingen populaire producten onder online consumenten. Vakantie- en vliegtickets staan op plek twee gevolgd door cd’s en dvd’s, seksartikelen en games. In de top 10 staan verder boeken, financiële diensten, elektronica producten, kleding en speelgoed.

De markt voor mobiele bestellingen toont ook positieve cijfers, maar per consument gaat het op dit terrein nog om aantallen die bescheidener zijn dan die van 'gewone' online aankopen. In de eerste helft van 2012 plaatsten consumenten gemiddeld 3,3 orders met een mobiel apparaat. Dit zijn volgens Thuiswinkel.org vooral kleine bestellingen; 40 procent van de mobiele consumenten kocht apps of mobiele software. Muziek en downloads staan op de tweede plaats in de top 5 van mobiele segmenten (12 procent). Ook kleding en schoenen worden vaker met een smartphone of tablet aangeschaft (10 procent). Daarnaast staan tickets (9 procent) en boeken, tijdschriften, kranten (9 procent) in de top 5 van segmenten die mobiel via internet worden gekocht.

Op basis van de cijfers lijkt de vooral online en minder offline kopende consument nog best ver weg. Daarvoor moet webwinkelen nog veel aantrekkelijker worden. Stappen daartoe worden voortdurend gezet. Zo is er de afgelopen jaren een hoop verbeterd op het gebied van bezorging en levertijden. "Onze markt zit zo'n beetje in de pubertijd", stelt Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org. "De markt groeit in al z'n omvang. Demografisch: Er komen nog altijd nieuwe online kopers bij. Maatschappelijk: De drempels voor online kopen zijn inmiddels vervaagd. En technologisch: Een deel van de groei wordt gerealiseerd door vooruitgang in de techniek: De doorbraak van tablets en smartphones zorgen voor meer beleving en bezieling online. Vergelijkingssites, gedeelde gebruikerservaringen en sociale media gaan daarnaast in toenemende mate een belangrijke rol spelen bij de doorgroei van online winkelen."

De verwachting is dat de webwinkelmarkt ook in de tweede helft van 2012 verder is gegroeid. Thuiswinkel.org verwacht dat de online consumentenbestedingen dit jaar op € 10 miljard zullen uitkomen. "En voor de komende jaren voorzien we een groei van 10 procent per jaar. We moeten daarbij wel een slag om de arm houden, gezien de economische omstandigheden. Veel mensen hebben minder te besteden. We weten niet welke impact dat heeft op consumenten. De online markt zou erdoor getroffen kunnen worden, of er juist van kunnen profiteren door verbeterd aanbod."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie