Toen ik de nieuwe bedrijfsnaam Scopernia las en zag dat het om een consultancy-partij ging, dacht ik wel iets te herkennen. Scope, dacht ik meteen. Gecombineerd met een hernia. Ik las de uitleg en zag dat het vooral om iets anders ging. Iemand anders. Copernicus om precies te zijn. Mooi. De astronoom die het aandurfde om te zeggen dat de Zon het middelpunt van het planetenstelsel was en niet de Aarde. “Deze naam staat in onze visie voor ‘scope’, ‘Copernicaanse omwenteling’ en ‘purpose’ – zingeving.”, aldus een van de oprichters. Dat zijn wel heel veel betekenissen in één naam.
Geeltjes
Een bedrijfsnaam bedenken is geen sinecure. Zeker niet als je een consultancybureau bent, een vat vol denkers, allemaal mensen met een duidelijke mening. Waar begin je dan in godsnaam? Brainstormen, heel veel brainstormen. Geeltjes plakken tot je geen wit meer ziet. Praten. Denken. Woelen. Om weer alle geeltjes in de prullenbak te proppen en tot een shortlist te komen. Vervolgens trekken en duwen en meebewegen met elkaar om tot die ene naam te komen. Met alle ruzies en kleerscheuren tot daaraantoe. Nee, een nieuwe naam voor deze bedrijfstak bedenken is een tour de force.
Ik heb vaak voor dit soort boards gestaan. Om ze over mijn stokpaardje in naamgeving te vertellen. Klanten. Een goede naam is er voor je klanten. Niet voor jezelf. Niet voor de rest van de wereld. Maar voor je klanten, die moeten ervan gaan houden.
Purpose met een a?
Als ik een beoogde klant zou zijn, zou de naam me zeker aanspreken. Er verandert zoveel en zo snel in de wereld, wie helpt me vooruit? Maar om purpose aan de achterste letter ‘a’ te koppelen gaat me net iets te ver. Het komt wat gekunsteld over. Er zitten drie mannen aan het hoofd van het bedrijf en ik durf te wedden dat ze allemaal een duit in het zakje hebben gedaan. Drie meningen, drie betekenissen in een naam?
Royal Mail
Ik moest nog even denken aan het Consignia debacle in het Verenigd Koninkrijk. Daar werd de Royal Mail, de PostNL van Engeland, rond 2000 geprivatiseerd. De nieuwe naam was Consignia. Probeer dat maar eens te begrijpen als Engelse staatsburger. Het leverde zoveel weerstand op dat na enkele maanden later alle logo’s en briefpapieren weer in de prullenbak gingen. De nieuwe naam werd: Royal Mail.
Liever Copernicus
Maar Scopernia is niet een naam voor de staatsburger. Wel voor alle bedrijven die scope en purpose nodig hebben in tijden van grote omwentelingen. Ach, Copernicus Consultancy had zeker niet misstaan.
Floris Hülsmann, naamexpert bij Namarama
bedankt voor de aandacht en je analyse.
Ja, 'hernia', daaraan hebben we ook gedacht. Maar dat krijg je natuurlijk als 2 van de partners boven de 50 zijn ;-)
Bovendien zit er eigenlijk maar één betekenis in de naam: via het rescopen van je perspectief, komen tot een omwenteling in je aanpak, met purpose-gedreven oplossingen tot gevolg.
Trouwens 'purpose' komt niet van de achterste letter "a", maar van het woordje nia, wat Arabisch is voor purpose. Niet toevallig zitten we ook in Dubai.
Ja, het bedenken van een naam is geen sinecure en als adviseurs weten wij waarin we goed zijn. Vandaar dat we de naam hebben laten bedenken door een internationaal gereputeerd brandingbureau.
Verder veel succes met je analyses!
Beste groeten,
Jo