Nederland heeft zijn nieuwe internationale logo gepresenteerd. Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestileerde, oranje tulp. Het vervangt het tot nu toe veel gebruikte ‘tulpje Holland’.
De kosten van het beeldmerk bedragen twee ton, volgens minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking een kleine investering. 'Hier herken je een land aan.'
Begin oktober lekte via Adformatie al uit dat Nederland afscheid zou nemen van zijn ‘Holland-merkstrategie’. Het gaat zich onder het nieuwe merk positioneren als ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’. Daarmee wil het duidelijker laten zien wat Nederland te bieden heeft. De oranje kleur blijft behouden, vanwege het onderscheid dat daarmee internationaal wordt gemaakt.
Eenduidig imago
Minister Kaag noemt het nieuwe logo breed inzetbaar, van high tech tot agrifood en van sport tot cultuur. ‘Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.’
Volgens minister Erik Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) is het belangrijk om internationaal uit te dragen waar we goed in zijn. ‘Volgens het World Forum is Nederland de meest concurrerende economie van Europa en nummer 4 wereldwijd. Ook bedenken we innovatieve oplossingen voor technische en maatschappelijke uitdagingen en werken samen over grenzen van sectoren en landen heen.’
Vanaf januari
Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen de nieuwe stijl vanaf januari gebruiken. Dat geldt ook voor topsectoren, universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere overheids- of particuliere organisaties die in een project samenwerken met de rijksoverheid.
Het logo kan bij conferenties en handelsmissies, op paviljoens bij internationale beurzen en bij tal van andere gelegenheden in verschillende combinaties worden ingezet. Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
1. nooit verteld wordt door welk bureau het logo is ontworpen
2. waarom altijd in het Engels ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’?
3. op 99designs.com kom je hele mooie logo's tegen.
Een van Ton's motto was 'een goed logo kun je voelen'. Welnu, is er iemand die hier ook maar iets bij voelt?