Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland presenteert nieuw logo, een gestileerde oranje tulp met NL

Afscheid van de merkstrategie waarin Holland centraal stond.
Het NL-logo met gestileerde tulp
Het NL-logo met gestileerde tulp

Nederland heeft zijn nieuwe internationale logo gepresenteerd. Het beeldmerk combineert twee symbolen: NL en een gestileerde, oranje tulp. Het vervangt het tot nu toe veel gebruikte ‘tulpje Holland’. 

related partner content for mobile comes here

De kosten van het beeldmerk bedragen twee ton, volgens minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking een kleine investering. 'Hier herken je een land aan.'

Begin oktober lekte via Adformatie al uit dat Nederland afscheid zou nemen van zijn ‘Holland-merkstrategie’. Het gaat zich onder het nieuwe merk positioneren als ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’. Daarmee wil het duidelijker laten zien wat Nederland te bieden heeft. De oranje kleur blijft behouden, vanwege het onderscheid dat daarmee internationaal wordt gemaakt.

Eenduidig imago

Minister Kaag noemt het nieuwe logo  breed inzetbaar, van high tech tot agrifood en van sport tot cultuur. ‘Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent.’

Volgens minister Erik Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) is het belangrijk om internationaal uit te dragen waar we goed in zijn. ‘Volgens het World Forum is Nederland de meest concurrerende economie van Europa en nummer 4 wereldwijd. Ook bedenken we innovatieve oplossingen voor technische en maatschappelijke uitdagingen en werken samen over grenzen van sectoren en landen heen.’

Vanaf januari

Ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen de nieuwe stijl vanaf januari gebruiken. Dat geldt ook voor topsectoren, universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere overheids- of particuliere organisaties die in een project samenwerken met de rijksoverheid.

Het logo kan bij conferenties en handelsmissies, op paviljoens bij internationale beurzen en bij tal van andere gelegenheden in verschillende combinaties worden ingezet. Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.

nieuw en oud logo
Het nieuwe logo met daaronder de 'oude' tulp.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Administratie Administratie

hahaha lellek

Chris Visser

Waanzinnig verhaal voor een waanzinnig logo. Wat een treurnis. Een zoekplaatje als logo wat bij klein gebruik niet overeind blijft. En de oranje kleur - die we al hadden - opnieuw ‘verkocht’ als asset voor het merk. Het is te hopen dat er voor de factuur meer geleverd is dat wél bijdraagt aan de identiteit van Nederland.

Fritiof Eriksson

Het vreemde is dat

nooit verteld wordt door welk bureau het logo is ontworpen
waarom altijd in het Engels ‘co-creating pioneering solutions to global challenges’?
op 99designs.com kom je hele mooie logo's tegen.

Logobuilder

Wow, niet te geloven. Twee ton neerleggen voor een paar letters en een tulp die amper zichtbaar is. Bij mij hadden ze hooguit 250 euries betaald voor een veel mooier en sprekender logo. Maar goed..... deze is vast gemaakt door een kunstenaar of zo.

YG

Neem aan dat de grote vraag nu toch is, wie heeft dit gemaakt?

Linda Fontijn

Precies...;-). Ben nieuwsgierig wie de makers zijn en raar dat het niet in het artikel is vermeld.

Fleur Greebe

Strategisch is dit een uiterst vreemde set, want het buitenland kent ons als The Netherlands, en niet als Netherlands...Ik ben benieuwd hoe veel onderzoek er achter deze exercitie gezeten heeft en uiteraard ook heel erg benieuwd naar het bureau en de beweegredenen om voor deze route te kiezen. 2 ton, is nog relatief goedkoop als je je realiseert hoe groot de uitrol is, van dit logo, of zou dit alleen de concept ontwikkeling geweest zijn. Resume nog net iets te weinig achtergrond in dit artikel :-)

FR

Saai, passief en weinig inpirerend logo. Zelfs het Nationale Nederlanden-logo heeft meer schwung dan deze treurigheid. Het voelt als een ultiem compromis. Ook ik vraag me af wie dit gemaakt heeft.

Vanessa Buisman

Is het in de 21e eeuw niet eens tijd om af te stappen van het oubollige beeld van tulpen, klompen of molens?

Jan Rijkenberg

Ik moet denken aan mijn goede vriend Ton Giesbergen, de maker van het vorige logo. Hij is eind vorig jaar overleden. En het is ergens maar goed dat hij deze sprong naar de kille, nietszeggende zakelijkheid van dit logo niet hoeft mee te maken.
Een van Ton's motto was 'een goed logo kun je voelen'. Welnu, is er iemand die hier ook maar iets bij voelt?

Peter

Ik begreep via via (dus correct me if I'm wrong) dat het logo is gemaakt door Studio Dumbar en het bijbehorende lettertype werd geleverd door Bold Monday.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in