In 2013 was dit slechts 4%. Ook zijn opdrachtgevers meer mobile ready ten opzichte van vorig jaar: 65% (in 2013 34%) heeft een mobiele variant van de website en 48% (in 2013 16%) heeft de e-mailings afgestemd op mobiel gebruik.
Dit zijn de opvallendste resultaten uit de DM Barometer ‘De Mobile Update 2014’. Deze editie is een vervolg op ‘Mobile mysteries ontrafeld’ uit 2013. Onderzoeksresultaten uit de Mobile Update – een onderzoekssamenwerking tussen DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing – bieden nieuwe informatie én trekt een vergelijking met vorig jaar.
Mobile first zit in de lift
Niet alleen de cijfers tonen aan dat het mobiele landschap flink wordt opgeschud. Ook de stelling ‘Als het mobiel verkeer de komende jaren zal blijven stijgen, moeten wij onze bedrijfsstrategie omgooien of drastisch aanpakken’ wordt instemmend beantwoord door 60% van de dienstverleners en 53% van de opdrachtgevers. Dit gaat over de komende jaren. Dit jaar is het belang van mobile al terug te zien in de budgetten. Zo geeft 50% van de opdrachtgevers aan dat het budget dit jaar is verhoogd ten opzichte van 2013. Als we naar volgend jaar kijken (2015 t.o.v. 2014) geeft zelfs 81% aan dat het budget zal stijgen.
Het mobiel verkeer gaat stijgen, dat is duidelijk. De vraag is hoe je met die stijging omgaat? Het ontstaan van disruptieve business modellen op basis van mobiele technologie zou voor opdrachtgevers voldoende aanleiding moeten zijn om de rol van mobile voor hun business onder de loep te nemen. Deze afwachtende houding biedt volgens de commissie kansen voor zowel bestaande concurrenten als voor nieuwe toetreders, en dus nieuwe concurrenten.
Wanneer is een app eigenlijk succesvol?
Het succes van een app is alleen vast te stellen als opdrachtgever en dienstverleners van tevoren de doelen formuleren. In 2013 was het aantal downloads de belangrijkste indicator van succes. In 2014 is de nieuwe nummer 1: het actief gebruik van de app. Opvallende stijger is het belang van reviews in het behalen van de doelstelling.
De DDMA, commissie Mobile, vindt dit een interessante uitslag vanwege het feit dat er meer wordt gestuurd op gebruik van de app dan op het aantal transacties via de app. Dit laat een mogelijke trend zien dat de markt zich begint te focussen op kwalitatieve performance indicators zoals engagement en feedback. De commissie gaat 9 december tijdens de Mobile Wavedieper in op de succesfactoren van apps. Hiervoor zet zij onder andere op het podium ABN AMRO en Mister Mobile van Blendle.
Volledig rapport downloaden
Het volledige rapport – met bijvoorbeeld cijfers over het kennisniveau van mobile bij dienstverleners en opdrachtgevers – én de bijhorende infographic is gratis te downloaden via de DDMA Kennisbank. In het rapport staan alle resultaten weergegeven. Respondenten van de DM Barometer ontvangen het volledige onderzoeksrapport per e-mail.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!