Premium

Michael Koenka, strateeg uit Montreal: 'Nederlanders werken slimmer, hebben meer ruimte voor creativiteit'

‘In Amerika werk je tot tien uur ’s avonds. Je eet crappy food achter je laptop, gaat naar bed en buffelt de volgende dag weer verder’

[Door Katja Kreukels]

Michael Koenka (34) uit Montréal, Quebec (Canada), is pitch trainer en digitaal communicatiestrateeg. Met zijn bureau MDK//Amsterdam helpt hij startups en merken om op een sociale manier technologie in te zetten voor het bereiken van hun publiek. Hij doceert daarover aan The Hague University (het masterprogramma internationale communicatie) en is tevens verbonden aan FleishmanHillard.

Wat verraste je toen je net in Nederland aan de slag ging?

‘De negen-tot-vijf-mentaliteit. Ik kreeg in 2008 de kans om als research-analist bij een Rotterdams handelsbedrijf te starten. Ik was gewend van acht tot tien uur ’s avonds te werken en bleef in de avond tot mijn verbazing als enige over. Het werk was nog niet af, vond ik. Ik kom uit een competitief land. Overwerken is in Noord-Amerika normaal. En ik was nog jong, 27.’

Je ontdekte de wereld van communicatie en coole reclamemensen.

‘Ik was een goede onderzoeker en analist, maar ook ambitieus en nieuwsgierig naar de wereld achter de cijfers. Voor mij is de reclamewereld een ‘powerful space’ waar iedereen kan zijn wat hij wil zijn. Ik ging verhalen verkopen.’

En dat lag je wel.

‘Zeker. Toen ik nog in Montréal woonde, heb ik een tijd als barista gewerkt. Het is zo leuk wat mensen allemaal met je delen bij een simpele kop koffie. Toen ik als social media-strateeg aan de slag ging, was voor mij was elk merk weer een nieuw verhaal, een nieuwe persoonlijkheid. Als je daar techniek aan wilt koppelen, moet je het gedrag van die personen gaan bestuderen. Hoe denken, voelen en ervaren mensen iets?’

Geef eens een voorbeeld.

‘Een tijdje terug sprak ik mijn buurtbakker, die wel wat extra klanten kon gebruiken. Ik bestudeerde de omgeving rondom de bakkerij en ontdekte een bus-, tram- en veerboothalte. Ik stelde hem voor om te werken met een speciale BLE-toepassing die de nieuwste smartphones hebben – Bluetooth Low Energy. “Wacht je op je boot?, doe dat met een kop koffie!”, zou in je telefoonscherm kunnen oplichten. Het vermelden van deze ad levert bovendien een gratis croissantje op. Kijk, zo wordt wachten een stuk gezelliger.’

Dat is heel gericht adverteren. Dé meerwaarde van digitale communicatie?

‘Ja, moderne verkopers kijken hoe hun product past in het leven van mensen. Ze proberen in het hoofd van hun klant te kruipen, het gedrag te volgen. Hoe maak ik zijn leven aangenamer? Vroeger riepen ze van de daken: dit product past in je leven, koop het! En dan maar hopen dat als je hard genoeg riep, iemand het hoorde. Het was vooral zenden en niet luisteren. Nu is het omgekeerd.’

Ben je definitief in Nederland neergestreken?

‘Ja, Nederland past goed bij me. Het is een koffieland en Nederlanders zijn heel erg bezig met de buitenwereld. Ze hebben een sterke sociale antenne. Net als ik.’

Maar die negen-tot-vijf-mentaliteit dan?

‘Het leven als ondernemer heeft altijd zijn rusteloze kanten, maar ik moet zeggen dat als je eenmaal de perfecte partner hebt ontmoet hebt – en dat heb ik – je ook zin hebt om naar huis te gaan. Ik ben het kortom meer gaan waarderen dat hier onderscheid wordt gemaakt tussen work-time, me-time en house-time. Volgens mij is dat uniek in Europa. Er is respect voor elkaars individuele vrijheid. Ik denk dat dat bijdraagt aan een innovatieve manier van denken.’

Leg uit.

‘Stel dat je zoals veel mensen in Amerika van acht tot tien uur ’s avonds werkt. Je eet crappy food achter je laptop, gaat naar bed en dan weer verder buffelen. Daar word je geen beter mens van. Het maakt je gespannen en boos. Nederlanders werken slimmer, hebben meer vrije ruimte om te denken en creatief te zijn. Ik houd van de liefde voor het leven dat mensen hier hebben. Heel verkwikkend!’

Ben je een empathische nerd?

‘Ha, ha. Om deel uit te maken van wat mensen interesseert, moeten we geïnteresseerd zijn in mensen, heb ik wel eens gezegd. En geïnteresseerd zijn in mensen vereist een groot empathisch vermogen en veel research. Daarnaast ben ik altijd obsessief bezig met het lezen over nieuwe technologie en het uitproberen ervan.’

Ben je ook een idealistisch nerd?

‘Ik houd van verkopen, pitchen en het besef dat je in de wereld van reclame en communicatie veel macht hebt. Voor mij gaat dat zeker ook gepaard met een grote verantwoordelijkheid. Ik wil niet alleen geld verdienen, maar ook iets bijdragen. Ik wil dat mijn dochter opgroeit in een betere, gezondere, slimmere en socialere wereld dan ik. Wat heeft het anders voor zin? Al die ‘shiny, pretty new stuff’ kun je toch niet meenemen in je graf.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie