Merken na de crisis

September 2008. Credit crunch en corporate greed. De onrust en onzekerheid waren groot. Er heeft daarna een kleine aardverschuiving plaatsgevonden in de financiële sector. De g van greed en gulzig is vervangen door de g van giving, geven. Het is tijd om iets terug te geven aan de maatschappij. Bedrijven moeten dan ook nederig worden en merken bescheiden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ABN Amro MeesPierson
September 2008, dat was de maand van de credit crunch, de kredietcrisis. Spannende tijd was dat, denk Icesave, DSB Bank. Spannend voor de betrokken bestuurders, werknemers en toeleveranciers, en zeker ook voor spaarders en hypotheekgevers. De ontluiserende aan- en afloop van de gebeurtenissen bij ABN Amro werden genoteerd door Jeroen Smit in 'De Prooi'. De klap van de kredietcrisis werd het hardste gevoeld in de financiële sector. En daar heeft een kleine aardverschuiving plaatsgevonden wat betreft management en branding. Zo was private banker lange tijd onderdeel van Fortis. Per 1 juli 2010 is de juridische fusie tussen ABN AMRO en Fortis Bank Nederland een feit. De bankiers van MeesPierson schuiven aan bij hun collega's van ABN AMRO Private Banking en gaan verder onder de naam ABN .

nationale nederlanden
Merkenspecialist en journalist Erwin Wijman signaleerde in het tijdschrift een toenemende populariteit van logo's en merknamen met kleine letters in plaats van hoofdletters. Zo is Nationale-Nederlanden tegenwoordig en is Alex getransformeerd tot alex. Volgens Wijman zijn logo’s in onderkast vooral terug te vinden bij bedrijven die hard getroffen zijn door de financiële crisis. Ondernemingen doen op deze manier een stapje terug, van een merkbeeld vol bravoure naar een logo dat bescheidenheid, matigheid en terughoudendheid moet uitstralen. De keuze voor klein komt volgens de bestuursvoorzitter van nationale nederlanden voort uit het benadrukken van ‘openheid en bescheidenheid, hoe groot we ook zijn’.

GEEF!
Corporate greed heette de gulzigheid van topbestuurders. En de discussie over de zin en onzin van bonussen voor topbestuurders is nog niet afgerond. SNS Reaal geeft aan de les ondertussen wel geleerd te hebben. is de nieuwe kernwaarde en de mentaliteit van de organisatie. Met GEEF! doet SNS Reaal de oproep aan iedereen binnen de organisatie om opnieuw de verbinding aan te gaan: met klanten, met elkaar, met het resultaat en met de maatschappij waar ze deel van uit maken. Daarmee speelt SNS Reaal op overtuigende wijze in op de omslag die heeft plaatsgevonden, van de g van greed naar de g van giving, geven. De maatschappij levert slimme studenten die werknemer worden, al of niet digitale snelwegen die transactie en distributie mogelijk maken en schaarse dus kostbare grondstoffen. In ruil voor het gebruik van gemeenschappelijk bezit is het nu tijd voor bedrijven om iets .

trends to brands
In '' (Kluwer 2001) beschreven Hilde Roothart van Trendslator en Wim van der Pol een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Tien jaar later is het tijd om terug èn vooruit te kijken. Ziehier een nieuwe, digitale versie van deze bestseller, maar dan voor een nieuw decennium. En we noemen het '', voor de toekomst van je merk. Wat is de toekomst van jouw merk?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie