Merken leven van zonnestralen

Marketing is het vergrootglas dat je gebruikt om met behulp van zonnestralen (de media) een aansprekende tekening te branden op jouw toch al mooie product. Maar wat nou als het product dat niet zo goed kan hebben of de rollen worden omgedraaid en iemand de kwaliteiten van jou en je product in een andere brandhoek onder het vergrootglas legt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

van Maaike Boersma op Sprout en het daarop gebaseerde van Reinier van Markus op Molblog veroorzaken een rimpeling in de komkommerpoel.

Boulevard-journalistiek? Een stukje dat wat deining veroorzaakt is ook wel een lichtpuntje. En merken leven bij de gratie van schijnwerpers en zonnestralen. ‘Populistische prietpraat’ las ik onder meer als reactie. Er valt ook inhoudelijk wel wat op te merken bij de voetstukstellingen over Apple, Borsato, BP, Buckler, Hummer en Toyota.

Over smaak valt niet te twisten. Over kwaliteit en communicatie ook niet. Die moet gewoon goed zijn. En sympathie is ook geen keuze trouwens. Dat voel je, of niet.

ja maar...

De kritiek op Apple wordt m.i. gevoed door twee overwegingen. De eerste is basaal: het begint met een goed product. Om naam te maken en te houden. Een telefoon die onvoldoende presteert op z’n basisfunctionaliteit kan geen merkversterker zijn. Daarmee zou het al gezegd zijn als er niet nog iets speelt: Apple is frontliniegadget. Iets waarmee je je kan onderscheiden. Daar zit ook goede marketing achter. Tsja, en als je ineens de risee van het kantoor en de kroeg bent met je iPh dan gaat er natuurlijk iets grondig mis... Niet handig tenslotte is een wijzend vingertje als er iets mis is: suggereren dat de gebruiker een sukkel is die de telefoon verkeerd vasthoudt of beweren dat ‘de anderen’ ook wel eens een slechte verbinding maken… dat is uitermate zwak. Apple heeft wat uit te leggen dus, maar meer nog: wat te doen! Dan komt het vervolgens best weer goed, zeker met een marketingcampagne die van zo’n tijdelijk nadeel een voordeel weet te maken.

Dat is ook precies waarom de haperende Toyota’s dat merk niet in de wielen rijden. De verkoopcijfers zijn gestegen! Directe actie, open communiceren en klanten geven wat ze hebben gekocht: een bedrijfszeker en veilig vervoermiddel, als je tenminste ook je rechtervoet onder controle houdt. Dat is effectieve crisismarketing.

waar (g)een vraag is...

De Hummer is het bewijs van Darwin’s stelling dat alleen de ‘fittest’ overleeft. Mooi en goed of niet, de omgeving is veranderd en de Hummer niet: duurzaam en verantwoord zijn geen hype maar basiskwalificatie geworden. Hummer past daarin niet. Buckler? Slechte smaak doet het in geen enkele branche goed, Youp vertaalde alleen maar wat we eigenlijk allemaal al vonden. Two Beer or not two beer, da’s toch eigenlijk geen vraag?

Borsato van voetstuk gevallen als merk? Daar geloof ik helemaal niets van. Hij mag een zakelijke misser gemaakt hebben, misschien ook wel door onkunde. Een schoenmaker blijf bij je leest voorbeeld dan, maar dat heeft met merken en marketing niet zoveel te maken denk ik. Marco communiceerde wel sterk: open, eerlijk en authentiek en daardoor bleef hij sympathiek. Zijn merk is gebaseerd op zijn zangtalent. Dat werd gewaardeerd en dat zal ook in de toekomst zo zijn als hij aansprekende muziek weet te maken.

mediahype

BP zit naar mijn idee ook een beetje in de rotte Applehoek. Een ongeluk kan gebeuren. Hoe vervelend ook. Waar het op aankomt is hoe je ermee omgaat. Bagatelliseren en stuntelen is niet OK. Dat je vervolgens onder een vergrootglas wordt gelegd en zelfs de headlines haalt als je er een paar dagen tussenuit gaat om op adem te komen is wel heel erg (social) mediahype. Een factor om rekening mee te houden dus en om over na te denken. Met dank ook aan de concurrentie die met farizeeërsovertuigingskracht het lek vooral niet helpt dichten. Alsof het hen niet had kunnen gebeuren?

Media hebben onmiskenbaar zonnekracht. Social media hebben daar een extra dimensie aan toegevoegd. Met een zonnestraal en een vergrootglas kan je mooie tekeningen maken en je kunt je er lelijk aan branden. De kwaliteit van je product, actie en service, communicatie en marketing maken het verschil.

crisismarketing?

Al eens nagedacht over een crisismarketingplan? En een paragraafje ‘aardig vinden en vertrouwen’?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie