Premium

McDonald’s staat er goed op bij het Nederlands publiek

Bijna de helft vindt bijvoorbeeld dat McDonald’s de laatste jaren goede inspanningen levert om gezonder eten aan te bieden.

Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam
McDonald's

De Nederlandse consument denkt op veel verschillende vlakken positief over McDonald’s. Dat is de afdronk van consumentenonderzoek dat werd uitgevoerd in een samenwerking tussen Adformatie en marktonderzoekbureau MSI-ACI (N=1006). De aanleiding voor de survey is het interview met Stijn Mentrop, de CMO van McDonald’s Nederland in het kader van de rubriek en podcast CMO Studio. In het onderzoek wordt respondenten gevraagd om te reageren op verschillende stellingen.

Hieronder een samenvatting met stellingen met percentages van de consumenten die het met de stelling eens of of zelfs helemaal eens waren. Daaronder een wat korter rijtje waarin percentages (helemaal) niet mee eens zijn weergegeven. Mentrop reageert onderaan op de uitkomsten.

(Helemaal) mee eens met de stelling:

McDonald’s levert de laatste jaren goede inspanningen om gezonder eten aan te bieden     46%   
Ik maak me zorgen over de impact van McDonald's op dierenwelzijn en het milieu 34%
McDonald's is effectief in het aantrekken van een jong publiek door marketing en reclame 74%
Restaurants van McDonald’s zijn netjes en hygiënisch schoon 42%
Het personeel in restaurants van McDonald’s is vriendelijk en servicegericht   50%
Ik ben tevreden met het eten dat wordt geserveerd in restaurants van McDonald’s 46%
Restaurants van McDonald’s doen er voldoende aan om zwerfafval te voorkomen     41%

 

(Helemaal) oneens met de stelling:

McDonald’s is transparant over de ingrediënten die ze gebruiken     26% 
Restaurants van McDonald’s zijn gezellig  33%
Restaurants van McDonald’s doen er voldoende aan om zwerfafval te voorkomen     29%
Stijn Mentrop
Stijn Mentrop Foto: Dick van der Lecq

Mentrop: 'We hebben nog terrein te winnen'

‘Ik ben er trots op dat 46 procent ziet dat we bij McDonald’s goede inspanningen leveren om gezonder eten aan te bieden. Het nastreven van een bewustere leefstijl is een belangrijk speerpunt, maar ik realiseer mij ook dat we nog terrein te winnen hebben. Ook fijn om te ziet dat zo’n hoog percentage ons vriendelijk en servicegericht vindt. Het is immers een mensen-business. Onze Crewleden zijn essentieel zijn voor het bieden van Good Times voor onze gasten. De erkenning maakt me blij en trots!’

Zwerfafval opruimen

‘Ik maak me zorgen om het gegeven dat meer dan een kwart ons niet transparant zegt te vinden over de ingrediënten die we gebruiken, terwijl gebruik van kwalitatief hoogwaardige ingrediënten bij ons vooropstaat. De afgelopen jaren hebben we verschillende campagnes gelanceerd rondom de verse bereiding van onze producten. We moeten dit dus nog beter uitleggen. Ook zorgwekkend is dat bijna 3 op de 10 vindt dat we er onvoldoende aan doen om zwerfafval te voorkomen. We doen veel om de lokale omgeving schoon te houden. Zo is er elke dag een medewerker per restaurant (1fte) bezig om zwerfafval op te ruimen. We hebben de gast wel nodig om de omgeving schoon te houden.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie