Fastfoodconcern McDonald's heeft op zijn Amerikaanse thuismarkt in het afgelopen kwartaal de vergelijkbare omzet, dus exclusief de opening van nieuwe vestigingen, met 5,7 procent zien groeien. Dat maakte 's werelds grootste hamburgerketen maandag bekend.
Volgens McDonald's werd daarbij geprofiteerd van een nieuw ontbijtmenu dat de gehele dag wordt aangeboden en het milde winterweer. Het bedrijf had eerder juist veel moeite om zijn verkopen in de Verenigde Staten te verhogen vanwege concurrentie van andere restaurantketens die meer gezonde producten aanbieden en rivalen als Burger King. Buiten de VS nam de omzet in vestigingen van McDonald's die meer dan een jaar zijn geopend met 4,2 procent toe.
De omzet daalde afgelopen kwartaal met 4 procent tot 6,3 miljard dollar (5,8 miljard euro), maar dat kwam door negatieve valuta-effecten. Exclusief die effecten was de omzet met 5 procent gestegen. De nettowinst bedroeg in het vierde kwartaal 1,2 miljard dollar.
McDonald's is bezig zijn service te verbeteren en werkt aan een omvangrijke reorganisatie en kostenbesparingen. ,,We hebben in 2015 snel en gedurfd actie ondernomen om de activiteiten op de schop te nemen en McDonald's te positioneren voor duurzame en winstgevende groei'', aldus topman Steve Easterbrook in een toelichting op de resultaten.
Over heel 2015 klom de wereldwijde vergelijkbare omzet met 1,5 procent. De jaaromzet kwam uit op 25,4 miljard dollar, met een nettowinst van ruim 4,5 miljard dollar. Wereldwijd telt de keten ruim 36.000 vestigingen in meer dan honderd landen.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!