Made, een van origine Britse webshop voor design meubels en accessoires, is druk aan het uitbreiden. In augustus vorig jaar werd Made.com in Nederland gelanceerd, en onlangs haalde het 55 miljoen euro op om hun groei te versnellen. Wij spraken met Damien Poelhekke, hoofd marketing en business development Benelux.
Wat is Made?
‘Een e-commerce shop die design meubels toegankelijk maakt vanwege de goedkopere prijzen. Dat doen we door het “cut out the middle men”-principe. We leveren direct van de leveranciers aan de eindconsument. We streven ernaar om onze producten 50 tot 70 procent onder de marktprijs aan te bieden.’
Wat is de stijl van Made?
‘Onze producten zien er modern uit, maar met een edge naar vroeger, een tikje retro. We werken met een intern designteam, maar ook met bekende en opkomende designers.’
Wat is jullie doelgroep?
‘In onze klantenbase zien we voornamelijk vrouwen tussen de 30 en 45 jaar met een passie voor design, die daar meer in willen investeren dan puur voor gemak. Zij hebben vaak een inkomen dat iets hoger ligt dan modaal.’
Wat was de reden om naar Nederland te komen?
‘Nederland is op e-commercegebied een van de meest vooruitstrevende landen in Europa. Daarnaast is het logistiek efficiënt ingedeeld. Veel Nederlanders hebben een passie voor design en interieur. Daarnaast hebben onze producten veel overeenkomsten met wat Nederlanders in huis hebben: modern meubilair. Bovendien hebben Nederlanders vaak de financiële mogelijkheden om onze producten te kopen.’
Jullie hebben in Engeland een aantal showrooms, hoe zit dat in Nederland?
‘We hebben geen winkels, omdat we proberen al onze producten al te verkopen voordat het de Europese grond raakt. We hebben daarom weinig voorraad, dus een winkel zou niet werken. Een showroom daarentegen geeft ons de mogelijkheid de Made-ervaring ook offline te creëren. We zien met showrooms in andere landen dat online en offline aanwezigheid elkaar kan versterken. We kunnen de bezoeken tracken en weten daarom precies hoeveel mensen er binnenkomen en hoeveel er ook daadwerkelijk bestellen. In juni hadden we twee dagen een pop-up showroom in Nederland. Waar we in zo’n Italiaanse showroom zo’n 300 bezoekers per dag hadden, kwamen er in het Amsterdamse appartement in twee dagen 1.200 mensen kijken. Naast dat het van toegevoegde waarde was op de sales, was het ook heel belangrijk voor de brandbeleving.Voor een permanente locatie in Nederland zijn er verschillende mogelijkheden. Wellicht huren we een eigen pand voor een showroom, of we sluiten een barterdeal met een kantoor waar wij in het weekend kunnen zitten. Ook zouden we een hotel, restaurant of bar kunnen vragen of we de receptie mogen aankleden met de look and feel van Made.’
Is jullie ‘fast fashion’-businessmodel een reden voor succes?
‘Ik denk dat wij vernieuwend zijn in een industrie waar de standaard ligt op twee tot vier nieuwe collecties per jaar. Wij streven naar twee nieuwe collecties per week, waardoor we snel kunnen zien wat wel en niet werkt, en op de trends kunnen inspelen.’
Met welke uitdagingen hebben jullie te maken?
‘De meubelindustrie is denk ik één van de laatste industrieën die de weg naar online vindt . Tien jaar geleden zou niemand zijn kleding online kopen en dat gold voor meubels drie jaar geleden nog. Online meubels verkopen blijft een uitdaging, een lamp van tweehonderd euro verkoop ik makkelijker dan een bank van duizend euro. Wij doen ons best om een klant toch te overtuigen dat het veilig, goed en mooi is, en dat hij het kan uitproberen en terugsturen.’
Jullie hebben een eigen social network gelanceerd, waarom?
‘We zagen een groeiende vraag naar mensen die willen delen. Veel mensen zijn trots op hun interieur. Daarnaast zagen we ook behoefte aan inspiratie. Gebruikers van Unboxed kunnen op een Google Maps-achtige manier zien waar iemand ongeveer een foto heeft geüpload. Wanneer je een vraag hebt over een product, kan je ons natuurlijk bellen, maar je een mail sturen en om feedback vragen. En als het erg klikt kan je misschien zelfs even koffie komen drinken. Het social platform is een social showroom geworden. Daarnaast dienen de foto’s ook als inspiratie voor onze designers en we kunnen ze gebruiken voor marketingdoeleinden zoals in folders, brochures en online banners. Op Facebook zien we bijvoorbeeld dat lifestylefoto’s van Unboxed een veel hogere click-through rate hebben dan de gewone product shots.’
Wat is de marketingstrategie in Nederland?
‘Toen we Made in Nederland lanceerden, hebben we eerst allerlei kanalen getest. We begonnen met een kleine tv-campagne, hebben folders door de brievenbus gedaan en waren zowel online als op billboards aanwezig. Vanaf december zijn we begonnen met een grote campagne om op te schalen. We gingen door met wat werkte: SEA, SEO, Facebook-advertising, cross-device advertising en PR. Zo hadden we bijvoorbeeld een samenwerking met blogger Interior Junkie. We stuurden haar naar Milaan Design Week en vroegen haar te vertellen hoe zij het zag. Dat verhaal hebben we gedeeld met onze community. Verder merkten we tv een sterk medium was voor ons, omdat het goed was voor de geloofwaardigheid. Mensen denken blijkbaar dat wat ze op tv zien goed moet zijn, of in ieder geval echt moet bestaan. Daarnaast bereik je een hele nieuwe doelgroep. Die campagne heeft voor een grote uplift gezorgd. Ik geloof heel erg dat tv-commercials met een call-to-action veel sterker zijn, dan gewoon een periode lang zeggen wie je bent.’
Wat zijn de toekomstplannen?
‘Onze doelstelling is om de nummer één bestemming te worden voor meubilair. We zitten nu vijf jaar in Engeland en zijn actief in Frankrijk, Italië, Duitsland en Nederland. We zijn nu bezig met België en kunnen bijvoorbeeld nog naar het oosten van Europa gaan, maar er zijn nog geen concrete plannen. Daarnaast willen we het assortiment uitbreiden, zo zijn we pas begonnen met een kindercollectie en met textiel voor bed en bad.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!